Joke Smit College

Het Joke Smit College is een school in Amsterdam-Zuid voor volwassenenonderwijs waar leerlingen een vmbo-tl-, havo- of vwo-diploma kunnen behalen. Ook is het mogelijk deelcertificaten per vak te behalen. De school biedt jongvolwassenen de kans door te stromen naar het vervolgonderwijs van hun keuze: opstromers die een niveau hoger willen, herprofileerders die voor een specifieke vervolgstudie een ander profiel nodig hebben, leerlingen die nog deelcertificaten moeten behalen voor een diploma en leerlingen die hun opleiding hebben gestaakt vanwege een knik in de biografie. Zo speelt het Joke Smit College een centrale rol in de doorstroom van leerlingen binnen de regio Amsterdam.

 

Bijdragen aan een duurzame toekomst

Het is de ambitie van de school om de eigen footprint te reduceren en om leerlingen op te leiden die kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst. Zodoende is het gebouw verduurzaamd doordat er zonnepanelen zijn geplaatst en het reguliere glas is vervangen door vensterglas. Er is een commissie actief die allerlei initiatieven heeft ondernomen om de school duurzamer te maken en om het bewustzijn onder leerlingen te vergroten.

Zo is er een ‘groene hoek’ in de kantine ingericht waar leerlingen kunnen relaxen in een omgeving met allerlei verwijzingen naar het belang van een verantwoorde omgang met onze natuurlijke leefomgeving. Daarnaast waren er initiatieven als de week zonder vlees en de ‘warme truiendag’. Bovendien waren er enkele bijeenkomsten waar docenten met elkaar nagingen op welke manier zij duurzaamheid een plaats kunnen geven in het curriculum.

  

Het is de ambitie van de school om de eigen footprint te reduceren

Inclusie

Inclusief denken en handelen

Inclusie is nauw verbonden met de herkomst en de traditie van de school. De school wil zelf inclusief denken en handelen en bovendien bevorderen dat de leerlingen zich ontwikkelen tot actieve en kritische burgers. Voor het Joke Smit College heeft dit van alles te maken met de emancipatoire traditie van de school: de school is examengericht, maar de medewerkers van de school zien het ook als hun taak om werelden te openen, zodat ze de leerlingen kunnen helpen om in vrijheid te kunnen bepalen hoe ze in die wereld staan.

In gesprek blijven met elkaar
Concreet zien we dit bijvoorbeeld terug in de ambitie om van de diversiteit van de leerlingenpopulatie gebruik te maken door te werken aan meer begrip tussen leerlingen met verschillende achtergronden. Dit gebeurt bijvoorbeeld doordat collega’s elkaar actief helpen om op een vruchtbare manier het ‘moeilijke gesprek’ in de klas te voeren, bijvoorbeeld over actuele maatschappelijke kwesties waar verschillende leerlingen anders over denken. Gelukkig voelen leerlingen zich prettig op school. Uit de resultaten van een enquête die in de lente van 2024 werd uitgevoerd bleek dat 85 procent van de leerlingen ‘ja’ zei als antwoord op de vraag ‘Word je in het algemeen vriendelijk behandeld’, 14 procent zei ‘neutraal’ en 1 procent zei ‘nee’. Als antwoord op de vraag ‘Voel je veilig op school’ antwoordde 87 procent ‘ja’, 13 procent ‘neutraal’ en 0 procent ‘nee’. Het vergroten van het onderling begrip wordt ook gestimuleerd doordat de school aandacht besteedt aan zaken als ‘Coming-Outdag' en Paarse Vrijdag.

Lage drempel
Inclusie betekent dat de school er ook voor zorgt dat er een plek is voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Daarom investeert de school in zaken als schoolpsychologen, extra lessen Nederlands voor anderstaligen en blokkadestresstraining. De school draagt ook bij aan inclusie door de drempel om naar school te komen zo laag mogelijk te leggen. Daarom komen alle leerlingen die meer dan vijf kilometer van school wonen in aanmerking voor een reiskostenvergoeding.

  

  

Goede medewerkers, goed onderwijs

De kwaliteit van de medewerkers is het belangrijkste ingrediënt voor goed onderwijs

Het Joke Smit College ziet de kwaliteit van de medewerkers als het belangrijkste ingrediënt voor goed onderwijs. Het college doet er dan ook alles aan om goede nieuwe medewerkers te werven en goede zittende medewerkers te behouden en te stimuleren dat zij zich blijven ontwikkelen. Dit wordt gezien door leerlingen: uit tevredenheidsonderzoeken blijkt dat zij hun docenten en het onderwijs op school hoog waarderen.

Scholing van medewerkers
Veel van de nieuwe docenten komen voort uit de samenwerking met ‘Trainees in onderwijs’. Deze organisatie werft jonge academici die vaak al enige werkervaring in een andere branche hebben en die de overstap naar het onderwijs willen maken. Als zij worden toegelaten tot het programma werken ze twee jaar lang drie dagen op een van de deelnemende scholen. Ze gaan één dag naar de universiteit om hun eerstegraadsbevoegdheid te halen en ze nemen één dag per week deel aan een programma van Trainees in onderwijs.

Medewerkers van de school worden geschoold in effectieve leerstrategieën. Gekeken wordt naar hoe onze leerlingen nu het beste en het meeste kunnen leren. Hiervoor wordt samengewerkt met andere VAVO-scholen in Nederland. Enkele medewerkers van de school zijn aan het promoveren. Ook investeert de school in docenten die een tweedegraadsbevoegdheid willen behalen en waren er in 2024 14 studentdocenten aan het werk op het Joke Smit College. Dit zijn recent gediplomeerde oud-leerlingen die een kleine aanstelling krijgen om te assisteren. Sommigen van hen besluiten om na hun studentdocentschap een lerarenopleiding te volgen.

Aantrekkelijke werkgever
Dit alles draagt er in belangrijke mate toe bij dat het Joke Smit College wordt gezien als een aantrekkelijke werkgever. Hierdoor lukt het de school nog steeds om docent-vacatures snel en goed te vervullen.

  

'We trekken samen met onze leerlingen op als het gaat om het verbeteren van het onderwijs'

Jan Adels

“Het Joke Smit College is een school voor volwassenen. Betekent dit dat er anders naar de onderwijskwaliteit wordt gekeken dan op een reguliere school voor voortgezet onderwijs?

Voor een deel wel. Wij hebben alleen examenklassen en voorexamenklassen en negentig procent van onze leerlingen is volwassen en de overige tien procent is bijna volwassen. Leerlingen komen naar onze school omdat ze hun examen of enkele certificaten willen halen. In die zin is het voor ons minstens zo belangrijk als voor een andere school dat wij de kans op slagen voor leerlingen zo groot mogelijk maken. Maar het is ook anders. Zo is het voor scholen voor volwassenenonderwijs bijvoorbeeld minder relevant om slagingspercentages te vergelijken. In de eerste plaats komen leerlingen vaak niet voor een heel diploma. In de tweede plaats: wij zijn er juist ook voor leerlingen die misschien een iets kleinere kans van slagen hebben.”

Emancipatoir karakter
“We kijken niet alleen naar cijfers hoe de onderwijskwaliteit ervoor staat. Het onderwijs op het Joke Smit College heeft ook een emancipatoir karakter. Dit blijkt al uit de naam van de school: het gedachtengoed van de feministe Joke Smit is een bron van inspiratie. Wij zien voor ons als school een bredere emancipatoire opdracht die direct raakt aan onze pedagogische opdracht en de taak die wij voor onszelf zien op het gebied van burgerschap. Goed onderwijs is voor ons onderwijs waarin enerzijds recht wordt gedaan aan de wens van onze leerlingen en onze omgeving om diploma’s en certificaten te behalen en waarin wij anderzijds slagen in wat wij zien als onze pedagogische opdracht.”

Hoge tevredenheid
“Wij vragen leerlingen elk jaar wat zij vinden van de school in het algemeen en de kwaliteit van het onderwijs in het bijzonder. Ook in 2024 blijkt dat onze leerlingen de school en de docenten weer hoger waarderen. Of de vraag nu is hoe tevreden de leerlingen zijn over het contact met hun docenten of hoe tevreden ze zijn over de vakkennis van de docenten: op vrijwel alle onderdelen scoort de school bovengemiddeld. Voor ons is dit een enorme stimulans om samen met onze leerlingen te blijven optrekken bij het verder verbeteren van onze school en ons onderwijs.”

Leerlingen komen naar onze school, omdat ze hun examen of enkele certificaten willen halen

  

terug naar boven
Deel deze pagina op