VOvA

Met zeven locaties in Amsterdam biedt scholengroep VOvA het volledig voortgezet onderwijsaanbod, van praktijkonderwijs tot en met vwo. Samen werken we aan onderwijs, waarin ‘doen, maken, ontdekken, leren en worden’ centraal staan voor de in totaal ruim 3.250 leerlingen van Bredero, Cburg College, Hubertus & Berkhoff, Hyperion Lyceum, LUCA Praktijkschool, Metropolis Lyceum en Tobiasschool. Dat doet het VOvA niet alleen met de eigen scholen, maar ook in samenwerking met het vervolgonderwijs en partners.

Kwaliteitverbetering binnen het onderwijs

“In 2024 heeft het VOvA belangrijke stappen gezet in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Zo kunnen we beter inspelen op de behoeften van leerlingen en de ontwikkelingen in de maatschappij. We hebben hier veel aan gedaan: we hebben doorlopende leerlijnen met het mbo gerealiseerd, een praktijkmavo en een praktijkhavo aangeboden, en daltononderwijs op Metropolis Lyceum ingevoerd. De veranderingen in de maatschappij, zoals demografische verschuivingen en de beweging naar inclusief onderwijs, eisen van ons een voortdurende vernieuwing van ons onderwijsaanbod.”

“Een belangrijke focus lag verder op het versterken van de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Deze vaardigheden zijn essentieel voor onze leerlingen. In oktober 2024 hebben alle scholen hun beleidsplan voor deze basisvaardigheden geschreven, afgestemd op de schoolvisie en de specifieke behoeften van hun leerlingen en afgeleid van het VOvA-brede beleidsplan. Om deze plannen effectief uit te voeren, hebben we een projectleider aangesteld die de scholen ondersteunt en adviseert. Een andere belangrijke ontwikkeling was de oprichting van VOvA-brede leernetwerken om de samenwerking en uitwisseling tussen scholen te bevorderen. Ook hebben we een inspirerende studiemiddag gewijd aan de basisvaardigheden om onze onderwijspraktijk nog beter af te stemmen op de uitdagingen van de toekomst.”

Zo kunnen we beter inspelen op de behoeften van leerlingen

  

Doorlopende leerlijnen

In 2024 zijn er bij het VOvA diverse beroepsgerichte routes ontwikkeld om vmbo-leerlingen beter voor te bereiden op een mbo-opleiding die aansluit bij hun profiel. Cburg College biedt doorlopende leerroutes in dienstverlening, verkoop en ICT. Vanaf 2025 kunnen vmbo-basis leerlingen van Hubertus & Berkhoff versneld doorstromen naar hospitality-opleidingen van MBO College Centrum, wat de leerlingen een jaar tijdwinst oplevert.

Samenwerking met HMC
Tobiasschool is gestart met een leerwerktraject in samenwerking met het Hout- en Meubileringscollege (HMC), gericht op leerlingen die moeite hebben met de reguliere basisberoepsgerichte leerweg. Dit traject biedt hen de kans om hun vmbo-diploma te behalen en door te stromen naar het HMC.

Samenwerking met MBO College Noord
Bredero heeft een samenwerking met MBO College Noord, waardoor leerlingen tijdens hun vo-opleiding keuzevakken uit het mbo-curriculum kunnen volgen. Dit helpt hen verschillende beroepsrichtingen te verkennen en een weloverwogen studiekeuze te maken.

Netwerken LOB en Interne doorstroom
Om een soepele doorstroom binnen VOvA-scholen én naar vervolgopleidingen te realiseren, zijn de netwerken Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) en Interne doorstroom opgericht. Deze netwerken bevorderen de onderlinge samenwerking en zorgen voor een naadloze overgang naar een beter passend opleidingsniveau of profiel.

  

Leiderschap en organisatieontwikkeling

In 2024 is een leiderschapstraject van start gegaan, waarin het VOvA samen met de schooldirecteuren en teamleiders een frisse visie op leiderschap hebben ontwikkeld. Deze visie sluit naadloos aan op de koers die we als organisatie willen varen en wordt ondersteund door een nieuw functiebouwwerk. Door rollen zoals die van schooldirecteur, teamleider en leerlingcoördinator beter te definiëren en te positioneren, en door de organisatiestructuur op de scholen te herzien, creëert het VOvA meer ruimte om teams effectief aan te sturen en gerichte ondersteuning te bieden. Dit draagt bij aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit en zicht op de leerling.

Het VOvA werkte daarnaast aan de ontwikkeling van een netwerkorganisatie, waarin medewerkers zowel op schoolniveau als bovenschools de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen en van elkaar te leren. In het afgelopen jaar hebben de verschillende netwerken elkaar regelmatig ontmoet, wat heeft geleid tot de gezamenlijke ontwikkeling van bovenschools beleid, zoals het toetsbeleid, de visie op leerlingondersteuning, kansengelijkheid en veiligheid. Hierdoor zet het VOvA belangrijke stappen naar een sterker, meer samenwerkend onderwijssysteem.

  

VOvA in samenwerking met teamleiders

Alle scholen van het VOvA bieden onderwijs waarin ontdekken centraal staat

   

Onderwijs blijft zich ontwikkelen

VOvA heeft als missie om leerlingen klaar te stomen voor een duurzame toekomst en ze te laten ontwikkelen tot zelfbewuste, veerkrachtige en wendbare burgers. Alle scholen van het VOvA bieden onderwijs waarin ontdekken centraal staat. Het VOvA biedt leerlingen de optimale omstandigheden om continu het beste in zichzelf naar boven te halen. Dat betekent dat ons onderwijs altijd in ontwikkeling blijft.

In 2024 heeft Bredero een vernieuwde onderwijsvisie ontwikkeld. De visie streeft naar de best passende individuele leerroute voor elke leerling. Deze leerroutes zijn flexibel, op maat gemaakt en bewegen mee met de keuzes, groei en ontdekkingstocht van de leerling. Omdat Bredero een school is voor mavo én havo, is de naam veranderd van Bredero Mavo naar Bredero, inclusief een nieuwe eigentijdse huisstijl.

Zowel Bredero als Metropolis Lyceum ontwikkelen een praktijkhavo en praktijkmavo. Dit biedt leerlingen de mogelijkheid om een deel van hun onderwijs buiten de school te volgen, waardoor het geleerde meer betekenis krijgt en beter aansluit op de maatschappij.

In 2024 is gestart met de bouw van het nieuwe gebouw voor Metropolis Lyceum. In juni werd op een feestelijke manier stilgestaan bij de start van de bouw. De verwachting is dat de school in 2026 haar deuren opent.

  

terug naar boven
Deel deze pagina op