Samenwerken in de regio

Het ROC van Amsterdam - Flevoland streeft naar een constante dialoog met de omgeving om het onderwijsaanbod optimaal te laten aansluiten op het vo, de arbeidsmarkt en het hbo. Er wordt dan ook intensief samengewerkt met het vo, hbo, gemeenten en het bedrijfsleven.

Goede aansluiting vo - mbo

Een goede aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het mbo is van groot belang. In 2024 werd het nieuwe convenant ‘Doorlopend leren’ ondertekend door onder andere het Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA), het ROC van Amsterdam - Flevoland en wethouder Mbarki.  Er komen meer leerroutes van vmbo-b naar niveau 2 en van vmbo-k/t naar niveau 4, maar ook een nog beter aanbod voor leerlingen uit praktijkonderwijs en vso. Voor havo-leerlingen wordt de mogelijkheid onderzocht voor een uitdagende alternatieve route via het mbo. Verder wordt ook de rol van Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) in de doorstroom van het vo naar het mbo versterkt. Ook het Mediacollege en HMC ondertekenden namens het mbo het convenant. Namens het vo ondertekenden naast het VOvA ook ZAAM, Esprit, MSA en het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen het convenant. In Flevoland kreeg de doorstroom vo-mbo in 2024 een impuls door de regeling Versterking aansluiting beroepsonderwijskolom. Samen met vo-scholen en met hogeschool Windesheim ontwikkelt MBO College Almere een doorlopende opleidingsroute voor techniek en kinderopvang.

Van mbo naar hbo

Studenten vragen vaak naar de doorstroommogelijkheden naar het hbo

Doorstroom mbo - hbo

Studenten vragen vaak naar de doorstroommogelijkheden naar het hbo. Om hierin te voorzien is een fysieke en digitale praatplaat ontwikkeld, alsmede een plan van aanpak voor verdere verbetering van de doorstroom. Het keuzedeel doorstroom hbo is in samenwerking met mbo- en hbo-instellingen geëvalueerd en aangepast. 

Associate degrees (ad’s)

Samen met hbo-instellingen ontwikkelt het ROC van Amsterdam - Flevoland Ad-opleidingen. Dit zijn opleidingen op hbo-niveau die een brug vormen tussen het mbo en hbo voor een soepele overgang tussen de niveaus.  Zo ontwikkelden MBO College Zuidoost en Amstelland samen met de Hogeschool van Amsterdam een Ad Commerciële Economie die in 2025 van start gaat. MBO College Zuid en West werken samen met Hogeschool Ipabo aan een aanpassing van het Ad Pedagogisch Educatief Professional specifiek voor het mbo. 

Mhbo-trajecten

Daarnaast ontwikkelt het ROC van Amsterdam - Flevoland Ad’s die in het mbo-onderwijs geïntegreerd zijn, de zogenaamde mhbo-trajecten. MBO College Zuidoost heeft afspraken gemaakt voor de start van een geïntegreerd mhbo-traject Cyber Security met Hogeschool Inholland. In samenwerking met HBO Academy is in 2024 bij MBO College Hilversum en MBO College Zuid de geïntegreerde mhbo-opleiding Business & Innovation van start gegaan. MBO College Hilversum biedt daarnaast ook de eerste geïntegreerde mhbo-opleiding aan die gericht is op doorstroom naar een bachelor Toegepaste psychologie.

Samenwerking met gemeenten en het bedrijfsleven: de pps’en

Het ROC van Amsterdam - Flevoland heeft met behulp van het Regionaal Investeringsfonds mbo verschillende publiek-private samenwerkingen (pps'en) in het beroepsonderwijs opgericht. In samenwerking met het bedrijfsleven en gemeenten wordt een onderwijsprogramma gemaakt dat eigentijds en aantrekkelijk is en aansluit op regionale topsectoren en de veranderende arbeidsmarkt.

Aanpakken tekorten in de zorg

Zo hebben MBO College Hilversum en Vivium Zorggroep Klantgroep GRZ in september 2024 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om de tekorten in de zorgsector aan te pakken. De overeenkomst is een voortzetting van de eerdere samenwerking binnen het RIF Tekort in de zorg is onze zorg en richt zich op programma’s voor studenten die zowel de instroom van nieuwe zorgmedewerkers vergroten als het behoud van huidige medewerkers stimuleren.

Aanpakken tekorten in kinderopvang en primair onderwijs

In 2024 ontstond ook de pps ‘Kindprofessional mbo’.  Hierin wordt gestreeft naar een duurzame samenwerking tussen kinderopvangorganisaties, primair onderwijs, mbo-onderwijs, hbo-onderwijs en de gemeenten Amsterdam en Amstelveen. Centraal hierin staan de Integraal Kind Centra (IKC), die kinderopvang, peuterspeelzaal en onderwijs combineren en daarmee een rol spelen bij de aanpak van het personeelstekort in de kinderopvang en het primair onderwijs.

Practoraten

Het ROC van Amsterdam - Flevoland kent zes practoraten: Creatief Vakmanschap, Airport & Aviation, Energietransitie & Human Capital, Circulaire Regionale Economie, en meer recentelijk De mbo’er als onderzoeker en Gecijferdheid in het mbo. De practoraten dragen bij aan praktijkgericht onderzoek en vormen een belangrijke schakel in de kennisontwikkeling binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland.


Een leven lang ontwikkelen

Ook na hun opleiding kunnen studenten bij het ROC van Amsterdam - Flevoland terecht voor bij- en omscholing. Het is onze ambitie om samen met het bedrijfsleven en overheden en maatschappelijke partners in onze regio vakmensen op mbo-niveau blijvend wendbaar en weerbaar te houden. Er ontstonden in 2024 in dit kader steeds meer samenwerkingen. Zo werkt MBO College Hilversum samen met Babilou Kinderopvang om pedagogisch medewerkers op te leiden. Daarnaast versterkte het ROC van Amsterdam - Flevoland de samenwerking met de drie arbeidsmarktregio’s via projecten zoals Baan met Toekomst. Ook is een alumniplatform ingericht genaamd MBO Next.

Tevreden praktijkbegeleiders verbeteren de leerervaring van studenten.

 

Tevredenheid bedrijfsleven

Praktijkbegeleiders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van studenten binnen de beroepspraktijk. Tevreden praktijkbegeleiders verbeteren de leerervaring van studenten, wat hun kans op succes vergroot. Jaarlijks bevragen wij daarom praktijkbegeleiders over de beroepspraktijkvorming. 
In schooljaar 2023-2024 gaven de praktijkbegeleiders het ROC van Amsterdam - Flevoland een 6,8. Dit is gelijk aan de score in 2022-2023. De stagebedrijven zijn het meest tevreden over deskundigheid van de begeleiding vanuit school (8,3), de beroepshouding van de student (8,3) en de kwaliteit van het eindgesprek (8,7)

   

terug naar boven
Deel deze pagina op