Onze strategie
Onze strategie
Waar staan we nu binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland met onze meerjarenstrategie? Dieuwertje Westerbaan, Janneke Gulen en André Cairo speelden de afgelopen jaren vanuit het strategisch transitieteam een belangrijke rol in het aanjagen hiervan. Ze vertellen waar we vandaan komen, hoe de huidige stand van zaken is en waar we als ROC van Amsterdam - Flevoland in 2026 willen staan. “We doen dit echt voor het onderwijs”, aldus Janneke. “Zodat we onze studenten goed voor kunnen bereiden op een mooie toekomst in deze snel veranderende wereld.”
Wat is er de afgelopen jaren gebeurd binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland in het kader van de meerjarenstrategie?
Dieuwertje:
“We hebben eerst samen met de colleges en diensten gekeken wat deze thema’s nu precies voor ons allen betekenen. Onze strategie is nu meer in beeld dan ooit. We hebben de vertaalslag gemaakt naar activiteiten. Inmiddels zijn er veel initiatieven die bijdragen aan de belofte die we doen aan onze studenten. Je merkt dat er meer eigenaarschap wordt gevoeld op de colleges en bij de diensten. Ook pakken we het steeds meer college-overstijgend op, zodat we ook van elkaar kunnen leren. De kennisnetwerken zijn hier een mooi voorbeeld van, maar ook initiatieven als I-zone en de Beroepshavo die nu ook op meerdere colleges vorm krijgen.”
Janneke:
"Op het gebied van inclusie hebben we veel gesprekken gevoerd, juist ook de schurende gesprekken. Met elkaar zijn we gaan kijken hoe we het anders, beter kunnen doen. Vanuit daar is bijvoorbeeld een vrouwen- en een pridenetwerk ontstaan. Belangrijk is om het gesprek hierover te faciliteren en dat collega’s en studenten zich ook veilig voelen om het gesprek hierover aan te gaan. Daar hebben we wel echt stappen in gezet de afgelopen jaren. We kwamen er achter dat er al best wel wat op onze colleges gebeurde in het kader van onze meerjarenstrategie, alleen niet altijd onder dezelfde noemer. Inmiddels proberen we alles steeds meer thema-overstijgend aan te vliegen, want de thema’s hebben natuurlijk ook vaak met elkaar te maken. De fase van bewustwording is inmiddels voorbij.”
André:
"Op het gebied van inclusie hebben we veel gesprekken gevoerd, juist ook de schurende gesprekken. Met elkaar zijn we gaan kijken hoe we het anders, beter kunnen doen. Vanuit daar is bijvoorbeeld een vrouwen- en een pridenetwerk ontstaan. Belangrijk is om het gesprek hierover te faciliteren en dat collega’s en studenten zich ook veilig voelen om het gesprek hierover aan te gaan. Daar hebben we wel echt stappen in gezet de afgelopen jaren. We kwamen er achter dat er al best wel wat op onze colleges gebeurde in het kader van onze meerjarenstrategie, alleen niet altijd onder dezelfde noemer. Inmiddels proberen we alles steeds meer thema-overstijgend aan te vliegen, want de thema’s hebben natuurlijk ook vaak met elkaar te maken. De fase van bewustwording is inmiddels voorbij.”
De fase van bewustwording is inmiddels voorbij
Wat houdt dat in dat de fase van bewustwording voorbij is?
Janneke
"Het strategisch transitieteam is sinds 1 januari in een nieuwe vorm verder gegaan. André is gestart als directeur Bedrijfsvoering bij MBO College Zuidoost. Dieuwertje en ik pakken nu gezamenlijk de drie dragende strategische thema's op en vallen rechtstreeks onder een van de themaregisseurs, die de thema’s op de colleges verder brengen. Zo zitten we nog dichter op het onderwijs. Daar waar we het uiteindelijk voor doen. We zijn nu de fase ingegaan van impact: wat voor effect heeft onze strategie nu precies op het onderwijs en op onze studenten?”
Dieuwertje
We gaan het effect van de belofte in onze meerjarenstrategie meten en zichtbaar maken door effecten te toetsen bij in- en externe stakeholders. Daarnaast gaan we meer focus aanbrengen binnen de thema’s. Want als je iets belooft, moet je het ook laten zien.”
Waar zijn jullie het meest trots op als je kijkt naar waar we als organisatie nu staan?
Janneke
“De rol die onze studenten in dit hele proces hebben gekregen. Dit zijn we echt gaan aanjagen. Onze studenten zijn betrokken bij bijvoorbeeld het ontwikkelen van het studenttevredenheidsonderzoek, het tegengaan van uitval, via de studentenraden, maar ook inmiddels volwaardig partner in het ontwikkelen van ons onderwijs. Dit is erg belangrijk, want we doen het voor hen.
Continu blijven aansluiten op de wereld om ons heen en onze studenten
Dieuwertje
“De transitie van de maatschappij gaat niet zonder de mbo’er. Deze roep wordt steeds groter. De pragmatische kracht van het mbo is nodig om tot oplossingen te komen. Het mbo moet daarom ook nog meer aan de voorkant worden betrokken. Je ziet dit bijvoorbeeld in de techniek al steeds meer gebeuren, waar de run op mbo’ers echt enorm is.”
André:
"We merken dat we steeds meer een gelijkwaardige partner worden van het hbo en universiteit. Ik ben trots op die emancipatie van het mbo. Vanuit onze strategie zijn we het belang hiervoor steeds meer gaan uitdragen. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij het doen van onderzoek en innovatie. Een mooi voorbeeld hiervan is dat wij vanuit het ROC van Amsterdam nu ook gevestigd zijn op het Marineterrein, waar we samen met andere organisaties werken aan oplossingen voor grootstedelijke vraagstukken.”

Waar willen jullie staan in 2026?
Dieuwertje
“We zijn er uiteraard nog niet. De wereld komt de klas in. Dit vraagt van docenten handelingsbekwaam te zijn om studenten goed kunnen voorbereiden op onze maatschappij. Continu blijven aansluiten op de wereld om ons heen en onze studenten. Daar is nog meer aandacht voor nodig. Wij als onderwijs hebben een belangrijke rol in om ervoor te zorgen dat studenten straks met een open blik de wereld kunnen betreden in het geloof dat zij samen dingen kunnen veranderen. Ik vind het belangrijk dat we de kennisnetwerken die zijn ontstaan op de thema’s kunnen continueren. Zodat we concreet blijven leren en vraagstukken op kunnen blijven pakken, aansluitend bij de belofte die we doen aan onze studenten. Zodat we onze studenten opleiden om straks met de juiste skills de arbeidsmarkt en maatschappij betreden."
Wij moeten daarbij het goede voorbeeld geven
Janneke
“De stap van de vorige meerjarenstrategie naar deze was best wel groot. Er moest echt een transitie plaatsvinden. De basis staat nu en het is mooi dat de thema’s nu indalen en echt een plek verwerven in de organisatie. Het zou mooi zijn als we deze nieuwe manier van werken door kunnen trekken in de nieuwe meerjarenstrategie in 2026. De nieuwe strategie wordt dan niet iets compleet nieuws, maar een verlengde van de huidige strategie. Af is het nooit, maar het zou mooi zijn als we onze strategische thema’s zo steeds meer kunnen embedden in het onderwijs. Onze studenten zo optimaal mogelijk voor kunnen bereiden in een snel veranderende wereld. Zodat we voor hen echt het verschil kunnen maken.”
André:
De grootste focus in onze meerjarenstrategie ligt op het onderwijs, want daar zit de grootste impact. Als we onze studenten op al deze thema’s weten te raken, dan zijn we goed bezig. Want zij nemen dit mee naar huis, naar hun toekomstige werk. Daar maken zij het verschil. Als organisatie moeten wij daarbij het goede voorbeeld geven.”
Meer
weten?
Onze colleges
Wil je meer weten wat er het afgelopen jaar in het kader van onze meerjarenstrategie gebeurde op onze colleges? Neem dan een kijkje op de college-pagina’s in dit magazine. (new window)
De contouren
Meer weten over de contouren van onze meerjarenstrategie? Neem dan een kijkje op onze site (new window).