Zeg je MBO College Westpoort, dan denk je aan techniek. Binnen het college worden sinds de jaren ’90 hier de technische opleidingen van het ROC van Amsterdam - Flevoland aangeboden en samengebracht. Hier leren jongens en meisjes nog steeds de beroepen waar Nederland zo om zit te springen.
Elektrotechniek, installatietechniek, lassen, metaalbewerking en mechatronica? Daarvoor moet je aan de Tempelhofstraat zijn. Prachtige, onmisbare beroepen met een lange geschiedenis. Het verschil met vroeger zijn de moderne technieken die worden aangeleerd. Bijvoorbeeld in het kader van duurzaamheid en digitalisering. Maar naast techniek vind je aan de Tempelhofstraat ook de opleidingen van Handel & Ondernemen en Business Services.
De opleidingen van Mobiliteit hebben hun eigen pand aan de Kabelweg. Hier leren studenten hoe ze fietsen, scooters en (bedrijfs)auto’s onderhouden en repareren. Sinds 2024 valt ook de BouwAcademie Amsterdam onder MBO College Westpoort. Op deze locatie in Diemen wordt volop getimmerd, gezaagd en gemetseld. Maar ook de niveau 4-opleiding Bouwkunde bevindt zich daar.
De statistieken
2.900
Aantal studenten
in 2024
7.2
Tevredenheid
medewerkers
7.2
Tevredenheid
studenten
69.1
Procent
gediplomeerden
6.3
Tevredenheid
leerwerkbedrijven
Actueel, betekenisvol en contextrijk onderwijs
Het ontwikkeltraject van MBO College Westpoort heeft in 2024 geresulteerd in een aantal uitgangspunten voor goed onderwijs. Dat moet actueel, betekenisvol en contextrijk zijn (het ‘abc-model’). Hiermee wordt zoveel mogelijk al de link gelegd met de beroepspraktijk. Een voorbeeld van werken met het abc-model zijn de projectlessen Nieuwe Technologie door docent Cor Vooijs. Studenten werken daarbij, naast hun reguliere lessen, zelfstandig in kleine groepjes aan projecten in de mechatronica. Zoals bijvoorbeeld een project waarin minicomputers (PLC’s) worden ontwikkeld die verkeerslichten aansturen.
Sociaal constructivisme
Praktijk en theorie worden binnen een project niet als gescheiden lesuren ingeroosterd, maar zijn op een organische manier met elkaar verweven. Vooijs: “Ieder project heeft een aantal fases. Dat gaat van onderzoeken, tekenen, bouwen, assembleren en programmeren naar opleveren aan de klant. Als studenten onderweg ergens tegenaan lopen, laten we ze het zelf uitzoeken.” De docent fungeert daarbij vooral als coach. Vooijs: “Binnen het onderwijs noemen we dit sociaal constructivisme. Het gaat om het onderlinge contact en om het kennisconstruct dat wordt opgebouwd. Met projectonderwijs is het: mogelijk is de hoeveelheid kennis iets minder dan wanneer je gaat stampen voor een toets, maar het zit er wel veel beter ingeslepen. Want ze zijn er echt mee bezig geweest.”
Studenten betreden de arbeidsmarkt
steeds beter voorbereid
Ivo van Oosterhout:
Wat waren de speerpunten op MBO College Westpoort in 2024 in het kader van het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs? Ivo van Oosterhout, directievoorzitter van MBO College Westpoort vertelt meer. “Het is belangrijk dat we ervoor zorgen dat de arbeidsmarkt wordt voorzien van goed opgeleide vakmensen.”
Wat waren de belangrijkste speerpunten in 2024 in het kader van het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs?
“Bij MBO College Westpoort hebben we sterk ingezet op de versterking van de community binnen de school. Dit proces is niet top-down gestuurd, maar juist gedragen door medewerkers op alle niveaus. Door teamoverstijgende samenwerking hebben we een hechtere leeromgeving gecreëerd, waarin medewerkers en studenten zich verbonden voelen en beter samenwerken. In dit kader hebben alle teams de eerste vijf weken van het schooljaar 2023-2024 een gezamenlijk programma ingericht om studenten een brede basis te geven en de onderlinge betrokkenheid te vergroten. Ook was de aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt in 2024 een essentieel speerpunt. We hebben intensief samengewerkt met bedrijven in de regio om praktijkgerichte leerroutes te versterken.”
Waar zie je verbeteringen?
“Studenten betreden de arbeidsmarkt steeds beter voorbereid, mede dankzij onze focus op hybride leeromgevingen en praktijkgericht onderwijs. Dankzij de sterke community binnen MBO College Westpoort heerst er een leer- en werkklimaat dat niet alleen prettiger, maar ook inspirerender is. Door nauwere samenwerking tussen verschillende teams en bedrijven ontstaat er een dynamische onderwijsomgeving waarin betrokkenheid en samenwerking centraal staan.”
Wat vraagt om meer aandacht?
“Hoewel we grote stappen hebben gezet, blijven er uitdagingen. Het is noodzakelijk dat het aantal afgestudeerde technische mbo'ers de komende jaren toeneemt om te kunnen blijven voldoen aan de maatschappelijke vraag. Wij nemen onze rol hierin uiterst serieus en zetten ook het komende jaar actief in op de groei van het aantal studenten binnen technische opleidingen. Samen met de gemeente, provincies en andere scholen voor technisch onderwijs willen we de beeldvorming positief beïnvloeden door de campagne: Er zit geld in Tech.”
Door teamoverstijgende samenwerking hebben we een hechtere leeromgeving gecreëerd
Vergroten innovatiekracht
“Daarnaast schenken we meer aandacht aan voorlichting en conversie zodat er een groter percentage van de ingeschreven studiekiezers in augustus start met een van onze opleidingen. Op deze manier dragen we bij aan het oplossen van dit maatschappelijke vraagstuk en zorgen we ervoor dat de arbeidsmarkt wordt voorzien van meer goed opgeleide vakmensen. Ook willen we de samenwerking met bedrijven verder uitbreiden, zodat studenten nog meer mogelijkheden krijgen om relevante werkervaring op te doen. Daarnaast blijft het verder verstevigen van de community en teamoverstijgende samenwerking een speerpunt, zodat de gezamenlijke betrokkenheid en innovatiekracht binnen MBO College Westpoort verder wordt vergroot.”
Hoe zorg je dat alle medewerkers enthousiast worden om hieraan bij te dragen?
“We betrekken onze docenten en medewerkers actief bij verbetertrajecten door hen ruimte te geven voor eigen initiatief en door successen te delen en te vieren. Investeringen in professionalisering en inspiratiesessies zorgen ervoor dat iedereen zich blijft ontwikkelen en gemotiveerd blijft. Door teamoverstijgende samenwerking te stimuleren en medewerkers actief deel te laten nemen aan de community, ontstaat een cultuur van verbondenheid en enthousiasme, waarbij alle lagen van de organisatie worden betrokken en waarvoor collega’s ook echt vrij gemaakt worden.”
Wat zijn risico-opleidingen en hoe gaan jullie hiermee om?
“Een van de belangrijke uitdagingen voor het onderwijs binnen MBO College Westpoort is het dynamische karakter van het bedrijfsleven, vooral in technische sectoren. Door de snelle technische vooruitgang lopen opleidingen snel achter de innovaties aan. Binnen onze Tech & Business Community Amsterdam zetten we daarom volop in op het versterken van ons technische onderwijs door het bedrijfsleven hier actief bij te betrekken. Dit stelt ons in staat om continu actueel, betekenisvol en contextueel onderwijs te bieden, waarin we innovaties uit de praktijk integreren. De technische opleidingen blijven dus up-to-date met de laatste ontwikkelingen en trends uit het bedrijfsleven. Daarnaast zetten we businessopleidingen sterker in door deze te positioneren binnen een technische context. Zo creëren we unieke leerroutes die onze studenten voorbereiden op de specifieke eisen van de moderne arbeidsmarkt, en zorgen we ervoor dat de business opleidingen een stevige en innovatieve plek veroveren binnen de markt.”
Programma Oog Voor Verandering: iedereen hoort erbij
Het programma Oog Voor Verandering- preventief (OVV-p) is een aantal jaren geleden ontwikkeld op MBO College Westpoort. Dit interactieve programma, dat in de klas gegeven wordt, levert de mentor een schat aan informatie op over de groepsdynamiek en individuele studenten. Aan de hand van diverse oefeningen, zoals 'Over de streep', leren de studenten elkaar daarnaast beter kennen. OVV-trainer en coördinator Serena Loupatty: “Veel studenten zien elkaar wel zitten in de klas, maar ze kénnen elkaar niet. Een van de doelen van OVV-p is dat ze beseffen dat je meer overeenkomsten met de ander hebt dan je in eerste instantie denkt.”
Community-vorming
OVV-p biedt de mentor in korte tijd veel informatie en vergroot tegelijkertijd de groepsbinding en het gevoel van inclusiviteit. Iedereen hoort erbij. Bij MBO College Westpoort staat community-vorming centraal. Daarom hebben alle eerstejaarsklassen in de eerste schoolweken van 2023-2024 de OVV-p training gedaan.
Studenten krijgen meer inzicht in hun ontwikkeling
Werken in Canvas biedt voordelen voor student én docent
Er is in 2024 collegebreed een stap gemaakt in het werken met Canvas. In het onderwijsontwikkeltraject van MBO College Westpoort is dit leermanagementsysteem als uitgangspunt genomen voor het organiseren en vormgeven van de lessen. Canvas biedt de onderwijsteams veel mogelijkheden voor het borgen van de continuïteit van het onderwijs. Daarnaast is het voor studenten prettig dat alle lessen zoveel mogelijk in hetzelfde systeem worden aangeboden. Bijkomend voordeel is dat studenten met Canvas meer inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling.
Efficiency-slag
Alle teams op MBO College Westpoort hebben het werken met Canvas inmiddels als ontwikkelpunt in hun teamjaarplan opgenomen. Als startschot van deze transitie zijn in schooljaar 2024-2025 collegebreed alle AVO-vakken voor eerstejaars studenten gedurende de eerste vijf weken op dezelfde wijze in Canvas aangeboden. Dit geldt ook voor de lessen Burgerschap en het keuzedeel Persoonlijk Profileren. Docenten hebben hiervoor samengewerkt in teamoverstijgende vakgroepen. Canvas-coach Ray Hessels: “Het is ook een stukje efficiency. Er is veel overlap in de benodigde vaardigheden die studenten ontwikkelen, ongeacht de opleiding die ze volgen. Ik hoop dat een breder gebruik van Canvas leidt tot meer team- en collegeoverstijgende samenwerkingen. Daar leent Canvas zich uitstekend voor en bij een optimaal gebruik kan het zelfs bijdragen tot een lagere werkdruk.”