Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

1.1 Missie, visie en strategie

Missie
De missie van het ROC van Amsterdam-Flevoland (ROCvA-F) luidt: ‘Ik investeer in mensen om een brug te slaan naar werk, vervolgopleiding en samenleving.’ De missie is in de ik-vorm geformuleerd om het belang en de betrokkenheid van iedere medewerker te benadrukken. De medewerkers zijn de spil in het bereiken van een hoge onderwijskwaliteit: samenwerkend in teams en met een grote mate van zelfstandigheid.
In het onderwijs gaat het voor ons niet alleen om het aanleren van een vak, maar ook om de ontwikkeling van de student als burger en als persoon. Het ROCvA-F spant zich in voor een inclusieve school en samenleving, waarin iedere student, leerling en medewerker meetelt en de kans krijgt om zich te ontwikkelen. Op deze missie is onze visie geënt.

Visie
Het ROCvA-F wil een diverse en inclusieve community zijn, waar studenten, leerlingen, medewerkers, alumni en het werkveld in de metropoolregio Amsterdam met elkaar verbonden zijn. In onze scholen leert de student deelnemen aan een duurzame, internationale en dynamische arbeidsmarkt en samenleving. Wij bieden unieke studieloopbanen en onderwijs van hoge kwaliteit, ontwikkeld in nauwe samenwerking met het werkveld en het vervolgonderwijs. Het onderwijs vindt plaats in een hybride omgeving, met zeggenschap en begeleiding voor iedere student. We dagen studenten optimaal uit waardoor zij het beste uit zichzelf halen en zich in elke fase van hun leven verder ontwikkelen.

Meerjarenstrategie 2022-2026
Wat we met onze Meerjarenstrategie willen realiseren is dat iedere student binnen het onderwijs volwaardig partner is en zich ontwikkelt tot een actief en bewust burger in de samenleving. De student kan kiezen voor een leerroute die bij hem past, ervaart optimale ondersteuning bij het leren en blijft als alumnus verbonden aan onze instelling.

Alle thema’s die we in onze meerjarenstrategie onderscheiden, dragen bij aan het bouwen van een omgeving waarin mensen elkaar ontmoeten, van elkaar leren en zich verder ontwikkelen. Een omgeving waar zowel medewerkers als studenten zich bewust worden van onze opdracht bij te dragen aan een gezond leefklimaat, respect voor elkaar en (persoonlijk) leiderschap. Maar ook een omgeving waarin we de fundamenten verstevigen die ons als organisatie veerkrachtig maken. We krijgen hierbij een zetje in de rug van de Werkagenda, die hier qua doelstelling op aansluit.

De dragende thema’s in de strategie zijn inclusie, duurzaamheid en sociale innovatie. Wij stimuleren actief dat zowel medewerkers als studenten zich bewust zijn van het belang van inclusief denken en handelen; ons uitgangspunt is samenwerken op basis van wederzijds respect, ongeacht afkomst, religie, politieke overtuiging of seksuele voorkeur. Op het gebied van duurzaamheid willen we een voorbeeldrol vervullen; niet alleen op organisatieniveau, maar ook in onze maatschappelijke rol als onderwijsverstrekker, willen een wezenlijke bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst. Met sociale innovatie bedoelen we het op een andere, slimmere en duurzamere manier te benutten van de kennis van onze studenten, medewerkers en het werkveld. Door de samenwerking met partners te intensiveren, bewerkstelligen we een positieve impact op het onderwijs en de maatschappij.

Naast deze dragende thema’s richten we onze aandacht op leven lang ontwikkelen, internationalisering, doorstroom vo-mbo-hbo, digitale transformatie, leiderschap en organisatieontwikkeling. De kwaliteitscultuur is de basis van waaruit het geheel wordt vormgegeven.

Figuur 1: De thema's uit de Meerjarenstrategie 2022-2026

Deel deze pagina op