Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

Bijlage 3 Onderwijs mbo

3A. Examenproducten

Domein

Examenproducten

Domein

Examenproducten

Generieke examens Nederlands en Engels

Inkoop bij Bureau ICE: Nederlands en Engels.

Sport

Inkoop bij Boom Beroepsonderwijs: alle sportopleidingen (niveau 2, 3 en 4) bij mbo-colleges Zuid, Amstelland, Hilversum en Poort. Ook het keuzedeel topsportvaardigheden inkoop bij Boom.

Inkoop bij CEM: rekenen

Inkoop bij Stichting Examenwerk: Medewerker sport en recreatie (MBO Colleges Centrum en Zuidoost)

Inkoop bij SPL: Medewerker marketing en communicatie (Johan Cruyff College)

Voor Kunst en Cultuur is de samenwerking met Certiforce (ipv bureau ICE)

Entree

Inkoop bij Stichting Examenplatform Entree.

Techniek & Technologie

Inkoop bij Savantis: schildersopleiding.

Voor pilot Breed Niveau 2 (valt onder domein Entree) worden t/m cohort 23 eigen examenproducten gebruikt. Deze zijn volgens route 3 gevalideerd door Certifiorce.(route 3 officieel aangevraagd bij Raad van Bestuur)

Inkoop bij EsMEI.: installatietechniek, elektrotechniek, werktuigbouw, bouw en vliegtuigonderhoud.

Inkoop bij STEM: mobiliteitsbranche.

Inkoop bij Consortium Beroepsonderwijs: laboratoriumtechniek

Handel & Ondernemerschap

Inkoop bij ESS.

Toerisme & Recreatie

Inkoop bij Stichting Examenwerk.

Horeca, Bakkerij & Facilitaire Dienstverlening

Inkoop bij Stichting Examenwerk.

Transport, Logistiek en Luchtvaart

Inkoop bij ESTEL: Chauffeur Wegvervoer, Logistiek medewerker, Logistiek teamleider, Aviation Operations Specialist, Logistiek supervisor, Air Cargo Specialist

Inkoop bij ESS: Luchtvaartdienstverlener en Logistiek Supervisor

CBR: Beroepsvereisten; Rijbewijs CE en Code 95: Chauffeur wegvervoer

Inkoop bij en uitvoering door VVRV: Machinist Railvervoer

ICT

Inkoop bij SPL.

Uiterlijke verzorging

Inkoop KD-examens, keuzedelen, en certificaten.bij Examenplatform voor opleidingen Uiterlijke Verzorging, Skin & Care

Kunst & Cultuur

Inkoop Certiforce: Artiesten (acteur, danser, musicalperformer, muzikant, basisdeel en profieldeel)

Veiligheid

Inkoop bij SVPB: Beveiliger (wettelijk verplicht)

Eigen constructie waar inkoop niet mogelijk was: Make-up art en Keuzedelen (i.s.m. Bureau ICE)

Inkoop bij ExTH: HTV (BOA-onderdeel wettelijk verplicht)

Inkoop bij  SPL: HTV-(P)/intake en service/orientatie politie en gebiedsgebonden opsporing

Inkoop bij Stichting Praktijkleren: VeVa. en keuzedelen VeVa, orientatie KMar,

Inkoop bij Savantis, ESTEL, BOOM en EXA.MEN: keuzedeel Arbo

Inkoop SVPB: keuzedelen: Proactief, cameratoezicht, winkelbeveiliging, stadionbeveiliger, beveiliging in de zorg, port safety & security

Inkoop SVPB: Keuzedeel weerbaarheid beveiligers en handhavers.

Keuzedeel Gezonde leefstijl: Boom en Prove to move

Eigen constructie omdat inkoop niet mogelijk was: Handhaver openbaar vervoer

Business Studies

Inkoop bij SPL.

Zorg & Welzijn

Inkoop bij Prove2Move: Doktersassistent, Gespecialiseerd pedagogisch medewerker, Onderwijsassistent, Kinderopvang, Sociaal maatschappelijk dienstverlener, Sociaal-cultureel werker, Sociaal werker, MBO-verpleegkundige, Verzorgende IG, Helpende Zorg en Welzijn, Combinatie Verzorgende IG & Maatschappelijk Zorg (Profiel Begeleider gehandicaptenzorg), Combinatie Verzorgende IG & Maatschappelijk Zorg (Profiel Begeleider Specifieke doelgroepen), Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg, Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen, Thuisbegeleider, Agogisch medewerker geestelijke gezondheidszorg, Begeleider gehandicaptenzorg, Begeleider specifieke doelgroepen, Begeleider Maatschappelijk Zorg, Persoonlijk Begeleider Maatschappelijke zorg, Praktijkopleider (vanaf cohort 2023), Apothekersassistent (vanaf cohort 2020) .

Inkoop bij de STeAG: Apothekersassistent (tot en met cohort 2019) en tandartsassistent (t/m cohort 2019).

Media & Vormgeving

Inkoop bij StECI.

Inkoop bij Dentalect: Tandartsassistent vanaf cohort 2020

Inkoop bij het Consortium Beroepsonderwijs: Praktijkopleider (tot en met cohort 2022)

Modetechniek

Inkoop bij ESS.

Eigen constructie waar inkoop niet mogelijk was (i.s.m. Bureau ICE): keuzedelen.

3B. Aanpassingen in urennormen schooljaar 2023-2024
De volgende opleidingen wijken in 24-25 af in onderwijstijd. De directie van het college heeft dit getoetst (de opleidingen voldoen aan de criteria) en akkoord bevonden.

Mbo-college

Opleiding

MBO College Airport

Aanpassingen onderwijstijd jaarverslag 2024

Airport: Beveiliger 2 BBL, crebo 25690

Uren afwijking: minder BOT uren (141 versus 200), ook het totaal aantal uren onder de norm (855 versus 1000)

Kwaliteitseisen:

- Onderbouwing van de visie en ambitie: er is een duidelijke visie

- Waardering van de kwaliteit van de opleiding: ruim voldoende

- JR 22-23: 66% (JR 20-23: 71%), sto cijfer opleiding: 8,2, bpv-cijfer opleiding: 7,8

- De instemming studentenraad mbo-college: de studentenraad stemt in.

MBO College Centrum

Hospitality Management mbo+, crebo 25184

Uren afwijking: verschuiving van BPV uren van het eerste naar het tweede jaar. In het totaal minder BOT uren (1000 versus 1250), totaal aantal uren boven de norm.

Kwaliteitseisen:

- Onderbouwing van de visie en ambitie: er is een duidelijke visie

- Waardering van de kwaliteit van de opleiding: ruim voldoende

- JR 22-23: 64%, sto cijfer opleiding: 6,8, bpv-cijfer opleiding: 6,9

- De instemming studentenraad mbo-college: de studentenraad stemt in.

MBO College Zuid - sportopleidingen

Zuid (Sportopleidingen):

- JJC Medewerker Sport en Recreatie,

- Sport en Bewegingsleider,

- Sport en Bewegen / Sport en Bewegingsleider,

- Sport en Bewegen / Trainer-Coach / Instructeur,

- Business Services / Allround assistent business service,

- Business Services / Marketing & Communication Specialist.

Uren afwijking: er wordt minder BPV geboden dan de norm (185/ 270) versus 450 uren)

Kwaliteitseisen:

- Onderbouwing van de visie en ambitie: er is een duidelijke visie

- Waardering van de kwaliteit van de opleiding: ruim voldoende

- JR 22-23: 56%, sto cijfer opleiding: 7,3 , bpv-cijfer opleiding: 6,6

- De instemming studentenraad mbo-college: de studentenraad stemt in.

Mbo College West

Persoonlijk Begeleider Maatschappelijke Zorg, crebo 25779

Uren afwijking: verschuiving BOT naar BPV-uren. Pilot halve klassen.

Kwaliteitseisen:

- Onderbouwing van de visie en ambitie: er is een duidelijke visie

- Waardering van de kwaliteit van de opleiding: ruim voldoende

- JR 22-23: 42%, sto cijfer opleiding: 6,7, bpv-cijfer opleiding: 6,8

- De instemming studentenraad mbo-college: de studentenraad stemt in.

MBO College Zuidoost

- Servicesopleidingen Medewerker Facilitair

- Assistant Business Services

- Retail medewerker

- Helpende Zorg en Welzijn

- Sport en Recreatie

- Fastservice

- ICT Support

Uren afwijking: verschuiving BOT naar BPV-uren (over 2 jaar: 50uren)

Kwaliteitseisen:

- Onderbouwing van de visie en ambitie: er is een duidelijke visie

- Waardering van de kwaliteit van de opleiding: ruim voldoende

- JR 22-23: 61%, sto cijfer opleiding: 6,3 , bpv-cijfer opleiding: 7,1

- De instemming studentenraad mbo-college: de studentenraad stemt in.

MBO College Airport

Opleidingen

- Beveiliger 2 bbl, crebo 25690

Uren afwijking: minder BOT uren (141 versus 200), ook het totaal aantal uren onder de norm (855 versus 1000)

Kwaliteitseisen:

-       Onderbouwing van de visie en ambitie: er is een duidelijke visie

-       Een waardering van de kwaliteit opleiding: ruim voldoende

JR 21-22: 77%, sto cijfer opleiding: 7, bpv-cijfer opleiding: 8, audit examinering ’22: alle onderdelen voldoende

-       De instemming studentenraad mbo-college: de studentenraad stemt in.

3C. Numerus fixus 2023-2024

College

Opleiding

Niveau

MBO College Almere

Veiligheid & Vakmanschap Grondoptreden

2

Veiligheid & Vakmanschap Grondoptreden

3

Veiligheid & Vakmanschap ICT

3

MBO College Hilversum

Dienstverlening Helpende Zorg & Welzijn

2

Doktersassistent

4

MBO College Zuidoost

Veiligheid & Vakmanschap Grondoptreden

2

Veiligheid & Vakmanschap Grondoptreden

3

Veiligheid & Vakmanschap ICT

3

Medewerker Pantserinfanterie

3

Oriëntatiejaar Koninklijke Mareschaussee

2

MBO College Zuid

Allround Make-Up & Hair Artist

4

Dans

4

Music Production

4

Muziek

4

Theater

4

Denim Developer (Flex-course)

4

Interieuradviseur

4

Interieuradviseur (Flex-opleiding)

4

Assistant Fashion Tailor

3

Basismedewerker Fashion

2

Fashion Designer

4

Fashion Tailor

4

Sport & Recreatie

2

Allround Schoonheidsspecialist

4

Entree Kapper

1

Retailmanager

3

Retailmanager Flex

4

Frank Sanders Akademie voor Musical en Muziektheater

4

3D. Studentenfonds

Amsterdam

Model voor jaarverslaggeving Studentenfonds

2024

Omschrijving

Aantallen mbo studenten

Totaal van de toekenningen

Gemiddelde hoogte van de toekenningen

Aanvragen

Toewijzingen

Studenten die lid zijn van een studentenraad, medezeggenschap, of bestuur van studentenorganisatie

322

322

€ 66.063

€ 205[35]

Studenten die zich bestuurlijk/maatschappelijk inzetten dat naar oordeel bevoegd gezag in belang school/onderwijs is

0

0

€ 0

€ 0

Studenten 18+ die aantoonbaar onvoldoende middelen voor onderwijsbenodigdheden hebben

604

504

€ 489.722

€ 972

Studenten 18- die aantoonbaar onvoldoende middelen voor onderwijsbenodigdheden hebben

930

807

€ 923.378

€ 1.144

Studenten die vanwege bijzondere omstandigheden studievertraging hebben opgelopen

3

2

€ 6.896

€ 3.448

35 bedrag gebaseerd op gerealiseerde declaraties. Niet alle toewijzingen worden in het lopende kalenderjaar volledig financieel afgewikkeld.

Flevoland

Model voor jaarverslaggeving Studentenfonds

2024

Omschrijving

Aantallen mbo studenten

Totaal van de toekenningen

Gemiddelde hoogte van de toekenningen

Aanvragen

Toewijzingen

Studenten die lid zijn van een studentenraad, medezeggenschap, of bestuur van studentenorganisatie

31

31

€ 19.578

€ 632[36]

Studenten die zich bestuurlijk/maatschappelijk inzetten dat naar oordeel bevoegd gezag in belang school/onderwijs is

0

0

€ 0

€ 0

Studenten 18+ die aantoonbaar onvoldoende middelen voor onderwijsbenodigdheden hebben

124

114

€ 63.131

€ 554

Studenten 18- die aantoonbaar onvoldoende middelen voor onderwijsbenodigdheden hebben

86

84

€ 46.517

€ 554

Studenten die vanwege bijzondere omstandigheden studievertraging hebben opgelopen

0

0

€ 0

€ 0

36 bedrag gebaseerd op gerealiseerde declaraties. Niet alle toewijzingen worden in het lopende kalenderjaar volledig financieel afgewikkeld.

3E. Overzicht RIF-projecten

RIF-aanvragen in uitvoering

Circulaire Regionale Economie

Toegekend in

2019

Partners

MBO Colleges Lelystad en Almere, Aeres Hogeschool Almere, Hogeschool Windesheim, Wageningen University, Eduvier, Provincie Flevoland, Gemeente Dronten, Gemeente Lelystad, Metropoolregio Amsterdam, Waterschap Zuiderzeeland, OntwikkelingsMaatschappij Flevoland, 26 bedrijven en maatschappelijke organisaties

Doel

Overheid en maatschappij stellen steeds strengere eisen op het gebied van duurzaamheid en milieu en steeds meer consumenten vragen om circulair vervaardigde producten. Voor mbo-studenten betekent dit dat zij een koppeling moeten maken tussen hun beroep en circulariteit.

Vorm

Het programma omvat zes programmalijnen:

-       Het opzetten van een practoraat

-       Het sensibiliseren van de opleidingen.

-       Het ontwikkelen van circulaire competenties binnen de mbo-colleges

-       Het participeren in een regionale agenda Circulaire Economie in samenwerking met het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs.

-       Het ontwikkelen van een regionale doorlopende leerlijn vmbo-mbo-A-hbo-LLO.

-       Het ontwikkelen van een hybride leerlijn De Circulaire Regionale Economie.

Talentontwikkeling met Wetenschap en Techniek

Toegekend in

2019

Partners

MBO College Almere, Metropool Regio Amsterdam, Gemeente Lelystad, Gemeente Hilversum, Provincie Noord-Holland, 11 po-scholen en 18 instellingen voor kinderopvang in Amsterdam, Amstelveen, Hilversum, Almere en Lelystad, 7 maatschappelijke organisaties.

Doel

Aankomende werknemers in de kinderopvang en het basisonderwijs zodanig op te leiden dat zij in staat zijn om kinderen in hun talentontwikkeling in wetenschap en technologie te begeleiden. Zij worden voorbereid om de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen en te behouden door hen in verbinding te brengen met de materie om hen heen, inspiratie te bieden aan huidige leerkrachten en begeleiders, en – als bijvangst – de werkdruk voor hen te verlichten.

Vorm

Drie programmalijnen:

1. Gezamenlijk leren in de praktijk

2. Innoveren van de beroepspraktijk

3. Opzetten van een regionaal netwerk techniekfaciliteiten

House of Aviation

Toegekend in

2019

Partners

MBO College Airport, KLM, Royal Schiphol Group, Luchtvaart Community Schiphol.

Doel

House of Aviation gaat de cultuuromslag faciliteren naar snel en wendbaar middelbaar beroepsonderwijs. Ook gaat House of Aviation innovatief onderwijs co-creëren met bedrijven in de context van de luchthaven. Hiermee wordt House of Aviation dé agile omgeving waar studenten, docenten en medewerkers van bedrijven de skills ontwikkelen om de nieuwe en veranderende werkzaamheden op de luchthaven aan te kunnen.

Vorm

Programmalijnen:

De HUB is het centrale punt van waaruit de activiteiten, de manier van werken en de verbinding worden ontwikkeld en geregeld. De HUB zet problemen en vragen vanuit het bedrijfsleven en het onderwijs om in Learning Labs.

De duurzame luchthaven: het doel is gezamenlijk te onderzoeken hoe we een volgende stap kunnen zetten in het verankeren van het thema duurzaamheid in de luchtvaartspecifieke opleidingsprogramma’s. Via de Learning Labs wordt nieuw onderwijs ontwikkeld en geïmplementeerd in de vorm van prototypes die nauw zijn verbonden met de thema’s uit het actieplan ‘Slim en Duurzaam’.

De digitale luchthaven: het doel is om via de Learning Labs prototypes te ontwikkelen en te implementeren voor nieuw onderwijs dat nauw verbonden is met de digitale praktijk en studenten vertrouwd maakt met nieuwe processen en systemen.

De integrale luchthaven: het doel is om via de Learning Labs onderwijs te ontwikkelen waarmee (toekomstige) werknemers nieuwe skills leren, ervaring opdoen voor de arbeidsmarkt van de toekomst en een bijdrage leveren aan de steeds meer integrale processen en werkzaamheden op de luchthaven.

Urban Sport Trainer

Toegekend in

2019

Partners

MBO College Zuid, partners uit de uitzendbranche, zorg, gemeentelijke instellingen, bedrijfsleven, HRM, de Vrije Universiteit, het Kenniscentrum

Doel

Er is vraag naar ondernemende, creatieve en internationaal georiënteerde vakmensen in de sport. Hiertoe gaat MBO College Zuid Urban Sport Trainers opleiden. Dit zijn ondernemende vakmensen die vaardig zijn in werken in een internationale context, bekend zijn met technologische innovaties, sportinnovaties kunnen toepassen, nieuwe sporten en uiteenlopende doelgroepen kunnen begeleiden. De publiek private samenwerking bestaat uit partners uit de uitzendbranche, zorg, gemeentelijke instellingen, bedrijfsleven, HRM, de Vrije Universiteit, het Kenniscentrum en de opleiding Sport en Bewegen van MBO College Zuid.

Vorm

Ontwikkeling van een eigentijdse beroepsopleiding met onder meer een hybride werk- en leeromgeving

Buurtverbinding

Toegekend in

2021

Partners

Gemeente Amsterdam, ROCvA, ROC TOP, Hogeschool van Amsterdam, Civic Amsterdam, Dock Amstel en Zaan, Eigenwijks, Combiwel en Ben Sajet Centrum,

Doel

Verbetering van de aansluiting van de opleidingen Sociaal Werk/Maatschappelijke Zorg op de behoefte van de arbeidsmarkt in Amsterdam.

Vorm

Binnen vijf leerwerkbedrijven in diverse wijken in Amsterdam werken elke week 75 mbo-studenten en 25 hbo-studenten aan sociale hulpvragen uit de buurt. Daarnaast wordt gewerkt aan de volgende programmalijnen:

Innoveren van het leren in een innovatieve hybride leeromgeving, waarin school en beroepspraktijk met elkaar verbonden worden.

Het opleiden van proactieve T-shaped mbo-studenten (T-shaped: zowel generalist als specialist)

Uitvoeren van onderzoek op het terrein van verduurzaming van het project, het vergroten van welzijn van buurtbewoners en praktijk en onderzoek beter op elkaar aan te laten sluiten.

Ontwikkelen van een doorlopende leerlijn mbo-hbo.

Tekort in de zorg is onze zorg

Toegekend in

2022

Partners

Gemeente Amsterdam, ROCvA, ROC TOP, Hogeschool van Amsterdam, Civic Amsterdam, Dock Amstel en Zaan, Eigenwijks, Combiwel en Ben Sajet Centrum.

Doel

Verbetering van de aansluiting van de opleidingen Sociaal Werk/Maatschappelijke Zorg op de behoefte van de arbeidsmarkt in Amsterdam.

Vorm

Binnen vijf leerwerkbedrijven in diverse wijken in Amsterdam werken elke week 75 mbo-studenten en 25 hbo-studenten aan sociale hulpvragen uit de buurt. Daarnaast wordt gewerkt aan de volgende programmalijnen:

-          Innoveren van het leren in een innovatieve hybride leeromgeving, waarin school en beroepspraktijk met elkaar verbonden worden.

-          Het opleiden van proactieve T-shaped mbo-studenten (T-shaped: zowel generalist als specialist)

-          Uitvoeren van onderzoek op het terrein van verduurzaming van het project, het vergroten van welzijn van buurtbewoners en praktijk en onderzoek beter op elkaar aan te laten sluiten.

-          Ontwikkelen van een doorlopende leerlijn mbo-hbo.

Talentontwikkeling Amsterdam

Toegekend in

2020

Partners

 AH, Jumbo, (Sprinter), Hema, Etos, BCN, Vermaat, HMSHost, UvA/HvA, Salsashop, Gamestate, Saga, Gemeente Amsterdam, (Jaz in the City), Pathé

Doel

Dit project richt zich op het vergroten van de economische zelfstandigheid van Entree- en niveau 2-studenten door hen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Het doel is om de afstand tot de arbeidsmarkt voor deze doelgroep te verkleinen, zodat zij makkelijker werk vinden en behouden.

Vorm

 Gedurende de opleiding maken Entree- en niveau 2-studenten kennis met het werkveld en leren in de praktijk. Bedrijven krijgen op deze manier inzicht in wat deze doelgroep te bieden heeft. Het project zet in op de deskundigheidsbevordering van docenten en praktijkbegeleiders. Daarnaast maken kennisdelingsbijeenkomsten voor docenten en het werkveld onderdeel uit van het project.

Middels de volgende vier programmalijnen wordt gekeken naar hoe er duurzaam gebouwd kan worden aan een PPS waarin alle stakeholders bijdragen aan het voorgenoemde doel:

·          Hybride leren

·          Flexibilisering:

·          Begeleiding op maat:

·          Professionalisering en kennisdeling

Bovenstaande programmalijnen houden allen verband met elkaar en werken in elkaar door. Hoewel er voor alle programmalijnen afzonderlijk doelen en acties zijn opgesteld vindt er dus wel overlap plaats, zowel in de leden van de projectgroepen per programmalijnen als in de uitwerkingen die zij opleveren.

House of Hospitality

Toegekend in

2022

Partners

Deelnemende partners van Stichting House of Hospitality

NH Hotel group, Aeon Plaza hotels, Amsterdam&partners, TUI Nederland, Vermaat groep, Radisson Blu Amsterdam Schiphol, DoubleTree by Hilton CS, ISS Facility Services, Sodexo, Hotelschool The Hague, ROC van Amsterdam I Flevoland, Corendon hotels & resorts, ANVR, Koninklijke Horeca Nederland – Amsterdam, Hotel Casa, Leonardo hotels, Johan Cruijff Arena, RAI Amsterdam, Stichting House of Hospitality, Westcord Fashion hotel, Gemeente Amsterdam – werkgroep Toerisme mra, DeLaMar Theater

Per 01-01-2026 toegevoegd

Van der Valk Breukelen, Accor group, Tourism Group International

Doel(en)

Doelstelling 1: Verbreden aantal partners en studenten

Doelstelling 2: Verdiepen van het onderwijs en toepasbaarheid skills/kennis van de markt

Doelstelling 3: Versterken onderzoekend vermogen van onderwijsinstellingen en studenten

Doelstelling 4: Professionalisering docenten en praktijkbegeleiders

t.b.v.

-           Flexibilisering van onderwijs, leren en ontwikkelen

-           Kwaliteit van de hospitality sector op hoger niveau

-           Loopbaanperspectieven voor mensen binnen de hospitality sector

-           Optimaliseren publiek-privaat samenwerken via Stichting House of Hospitality

-           (Her)ontwikkelen van de sector op basis van een duurzame bezoekerseconomie (post-covid)

-           Ontwikkeling van gezond hospitality ecosysteem met economische en maatschappelijke impact

Vorm

Activiteiten van partners zijn verbonden aan vier programmalijnen met jaarlijkse doelstellingen.

1.     Werving

2.     Innovatie beroepsonderwijs

3.     Onderzoek

4.     Community vorming

Specifieke doelen en verwachte resultaten staan beschreven in het Plan van Aanpak, Plan van Impact (Stichting House of Hospitality) en de regiovisie.

Impact economie

Toegekend in

2023

Partners

Gemeente Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, ABN AMRO, Klassestudent, Green Business Club Zuidas (GBC), Maas, We Share Talent, Stichting A Lab, AIROC, Tony Chocolonely, Fun Forest ,Social , Capital , Deloitte, The Extra Mile (TEM) , BIT Academy, Bit, Stichting praktijkleren, Social Enterprise NL, Breedweer , Johan Cruijff Arena, De Omslag

Doel

De Groot-Amsterdam regio hebben te kampen met grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van klimaat, energietransitie en circulaire economie. Steeds meer werkgevers willen en moeten zich vernieuwen en bewegen naar een nieuwe economie. Van een kapitalistische consumentenmaatschappij, bewegen naar een impact economie: maatschappelijke waarden, een balans tussen people, planet en profit en ROI staan hierin centraal. Deze transitie begint in het onderwijs en specifiek bij het juist opleiden van de studenten: zij zijn de burgers, de consumenten en de werknemers van nu en de toekomst. In het huidige onderwijs curriculum is het onderwerp impact nauwelijks aanwezig. Het komt onvoldoende terug in modules, opleidingen en stages, keuzedelen en projecten. De aangeboden informatie en kennis loopt achter. Er wordt tot nu toe vanuit een klassieke manier les aangeboden. Dit heeft als effect dat studenten niet met de juiste houding, bewustzijn, kennis en vaardigheden de arbeidsmarkt betreden om zich in te zetten voor een duurzame, sociale en inclusieve economie als leider, burger en ondernemer van de toekomst.

Middels dit project moet het onderwijs zo vormkrijgen dat studenten (en onderwijsteams) beter in kunnen spelen op vragen en behoeftes van de markt en de samenleving en kunnen bijdrage aan een duurzame en toekomstbestendige arbeidsmarkt.

In deze RIF aanvraag staan de volgende thema's centraal:

1. Professionalisering docenten

2. Onderzoekend vermogen

3. Leven lang ontwikkelen

4. Kwetsbare jongeren

5. Hybride onderwijs

Om te kunnen voldoen aan deze arbeidsvraag en de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven te versterken om gezamenlijk te streven naar een impact economie, is het project in de volgende pijlers opgebouwd:

1. Onderwijsontwikkeling: ontwikkelen modules rondom het thema impact economie, (door) ontwikkelen keuzedelen, ontwikkelen nieuwe opleidingen.

2. Stimuleren van onderzoekend vermogen en praktijkgericht onderwijs middels hybride werkplekken en projecten: herzien bestaande lesplannen en curricula, inrichten en faciliteren van impactspots met hybride werkplekken en projecten, hybride werkplekken en projecten ontwikkelen.

3. Professionalisering: enthousiasmeren van docenten door delen van best practices, in kaart brengen van huidige competenties bij docenten, trainen en coachen van docenten, ontwikkelen aanbod leven lang ontwikkelen.

4. Community en kennisdeling: uitbreiden van PPS, organiseren en faciliteren van kennisbijeenkomsten, opzetten en uitvoeren practoraat.

Vorm

Hybride onderwijs

Impactspots

Green Office

Kwalificeren in de logistiek

Toegekend in

2024

Partners

Het project wordt breed gedragen door zowel het bedrijfsleven als overheidsinstanties. Zo doen zestien logistieke bedrijven mee. Bestaande zoals All4Trade, maar ook nieuwe bedrijven als Jysk, Bestseller en Bol.com. Daarnaast dragen de provincie Flevoland, de gemeente Lelystad en het Regionaal Investeringsfonds (RIF) bij aan de financiering.

Doel

Het project ‘Kwalificeren in de logistiek’ richt zich op het verbeteren van de aansluiting tussen beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt in de logistieke sector in Flevoland, met de nadruk op de regio Almere-Lelystad-Zeewolde. Deze regio, een logistiek knooppunt in Nederland, heeft te maken met een groeiend personeelstekort door de uitbreiding van distributiecentra en vergrijzing. De verwachting is dat er de komende vijf jaar ongeveer 6.000 vacatures ontstaan.

Een van de speerpunten van het project is het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en praktijk. Docenten zullen vaker aanwezig zijn op de werkvloer om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van de bedrijven. Ook wordt er meer aandacht besteed aan intensieve begeleiding van studenten.

Vanaf uiterlijk september 2025 wordt het mogelijk om losse modules te volgen en certificaten te behalen. Dit is vooral gericht op werknemers die geen formele opleiding in de logistiek hebben genoten. Het ROC van Flevoland heeft de ambitie om met dit project 500 studenten op te leiden voor de logistieke sector.

Het doel is om flexibel, hybride en praktijkgericht onderwijs te bieden dat beter past bij de vraag in de sector.

Vorm

De focus ligt op de kwaliteit van opleiden in bedrijven en het professionaliseren van praktijkopleiders.

Om de uitdaging aan te pakken, zijn er vier programmalijnen:

1. Instroom en behoud van personeel – gericht op werving en behoud van medewerkers.

2. Verbetering kwalitatieve aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt – beter laten aansluiten van het onderwijs op de vraag.

3. Professionalisering docenten en praktijkopleiders – verbeteren van de deskundigheid van opleiders.

4. Publiek-private samenwerking versterken – samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen intensiveren.

Deel deze pagina op