Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

1.2 Organisatie

Organisatiestructuur:
Het ROCvA-F biedt middelbaar beroepsonderwijs (mbo), voortgezet onderwijs (vo) en voortgezet algemeen onderwijs voor volwassenen (vavo). Het mbo wordt verzorgd door twaalf mbo-colleges in Amsterdam, Amstelveen, Hoofddorp, Hilversum, Almere en Lelystad. Het vo wordt verzorgd door de Stichting Voortgezet Onderwijs van Amsterdam (VOvA), met negen scholen in Amsterdam. Het vavo wordt verzorgd door het Joke Smit College in Amsterdam. Het organogram toont de interne structuur van het ROCvA-F.

Figuur 2: Organogram ROCvA-F

Integratie ROC TOP
De integratie van ROC TOP in ROCvA-F, die startte in het voorjaar van 2023, is dit jaar voortvarend opgepakt. Op 1 januari 2024 vond de bestuursoverdracht plaats, na goedkeuring door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Raden van Toezicht van beide instellingen.
De nadruk lag op het belang van goed onderwijs voor de mbo-studenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en het behoud van werkgelegenheid. ROC TOP kampte met een afnemend aantal studenten en beperkte perspectieven als zelfstandige instelling. Het samenvoegen van beide instellingen versterkt de doelmatigheid en waarborgt de kwaliteit en toegankelijkheid van mbo-onderwijs. Dit zorgt ervoor dat studenten in de MRA toegang blijven houden tot een breed en kwalitatief hoogstaand opleidingsaanbod.

Het transitieproces was zorgvuldig voorbereid, met aandacht voor de kwaliteit van het onderwijs en de werkgelegenheid van de medewerkers. De studenten krijgen ondersteuning van transitiecoaches en vervolgden onder verantwoordelijkheid van de collegedirecties hun traject. Teams werden gestimuleerd om samen te werken en de medewerkers van ROC TOP werden welkom geheten met een kennismakingsbijeenkomst en een onboarding magazine. De inspectie bevestigde dat de Raad van Bestuur het proces goed bewaakt en de juiste voorwaarden schept voor een zorgvuldige uitvoering.

Figuur 3: Stichting ROC van Amsterdam-Flevoland

Besturingsfilosofie: klein binnen groot
Het uitgangspunt bij de organisatie van ons onderwijs is ‘klein binnen groot’. De gemeenschappelijke visie en kaders bieden de mbo-colleges en vo-scholen ruimte om hun eigen uitvoeringsstrategie te formuleren en op basis daarvan hun scholen in te richten.
De kleinste eenheid is niet het mbo-college, maar het team. Het team verzorgt de opleidingen. Het heeft een eigen, herkenbare plaats in het gebouw, waar docenten en studenten elkaar kennen en zich thuis voelen. Het team hanteert een eigen onderwijsconcept, passend bij de doelgroep en bij de opleidingen die zij aanbieden. Het voert zelf de dialoog met studenten en het werkveld. Het vo en het vavo zijn op dezelfde manier ondergebracht in kleine, zelfstandige scholen.

Medezeggenschap
Het ROCvA-F ziet medezeggenschap van studenten en medewerkers als een randvoorwaarde om goed onderwijs te kunnen realiseren.
De inspraak van studenten is georganiseerd op drie niveaus: klassenvertegenwoordigers in de teams, studentenraden in de mbo-colleges en een Centrale Studentenraad (waarin de studentenraden van de mbo-colleges zijn afgevaardigd) die gesprekspartner is voor de Raad van Bestuur[1]. De medezeggenschap van medewerkers in het mbo en vavo verloopt via de Centrale Ondernemingsraad. Elk organisatieonderdeel heeft een eigen onderdeelscommissie die de belangen van medewerkers binnen de raad vertegenwoordigt.
Bij het VOvA kent de medezeggenschap een bovenschools niveau (Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad) en een schoolniveau (deelraden). In de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad worden onderwerpen besproken die alle scholen aangaan. Leerlingen, ouders en personeel hebben hierin zitting. Direct schoolgebonden onderwerpen vereisen instemming van de deelraad.

1 Het verslag van de Centrale Studentenraad is te vinden in Bijlage 1B.
Deel deze pagina op