3.4 Begeleiding en ondersteuning
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
Schooljaar 2024-2025 is het laatste jaar waarin gelden zijn toegekend via het NPO. Hoewel corona steeds minder wordt genoemd, heeft de pandemie nog altijd een merkbare invloed op leerlingen. Veel leerlingen ervaren nog steeds leerachterstanden en achterstanden op het gebied van socialisatie en persoonsvorming. De ingezette interventies zijn daarom niet alleen gericht op leerprestaties, maar ook op het versterken van het welzijn en de veerkracht van leerlingen.
De meest voorkomende interventies zijn:
Investeren in lesmateriaal en digitale leermiddelen;
Meer persoonlijke begeleiding voor leerlingen;
Extra ondersteuning in de klas door onderwijsassistenten;
Kleinere klassen.
Het is merkbaar dat de interventies, die gericht zijn op het welbevinden van de leerlingen, de gewenste effecten hebben. De scholen zijn dan ook van plan om de maatregelen waar mogelijk de komende jaren in stand te houden.
Passend onderwijs
Het VOvA is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Amsterdam-Diemen. Hierin werken 23 schoolbesturen, met ruim 80 scholen voor voortgezet onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, samen aan de uitvoering van de Wet Passend Onderwijs.
Elke school binnen het VOvA heeft de extra ondersteuning afgestemd op de eigen doelgroep en passend binnen de kaders van het Samenwerkingsverband en de Wet Passend Onderwijs. Dit ondersteuningsbeleid wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld, zodat de leerlingen optimaal begeleid worden in hun ontwikkeling. In 2024 zetten veel scholen in op het tegengaan van verzuim en het trainen van docenten in het ondersteunen van leerlingen.
Door de beweging naar inclusief onderwijs is de verwachting dat de komende jaren de instroom van leerlingen uit het speciaal onderwijs zal toenemen. Dit betekent dat reguliere middelbare scholen hun ondersteuningsstructuren moeten uitbreiden en versterken. In dit kader heeft het VOvA via het Samenwerkingsverband subsidie gekregen om een expertisecentrum voor leerlingsondersteuning op te richten. Doel is het interne- en externe ondersteuningsaanbod op een efficiënte wijze bij elkaar brengen.
Nieuwkomers
De LUCA Praktijkschool biedt Internationale Schakel Klassen (ISK) voor nieuwkomers jonger dan 18 jaar. Doel van de ISK is nieuwkomers een solide basis te geven waarmee zij hun weg kunnen vinden in het Nederlandse onderwijs en de samenleving.
In 2024 maakten de Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (amv’s) onderdeel uit van de ISK-instroom. Deze groep bestaat voornamelijk uit jongens ouder dan 16 jaar en heeft een andere aanpak nodig dan de reguliere ISK-leerlingen. De LUCA Praktijkschool werkt daarom voor deze groep leerlingen samen met de stichting Now-Here en met de stichting Fawaka, die beide ondersteuning bieden op het gebied van taalverwerving, integratie en sociaal-emotionele begeleiding.