7.2 Analyse baten en lasten
Een nadere analyse van de financiële resultaten wordt gegeven in de volgende paragrafen. De resultaten van de instellingen ROCvA (exclusief VOvA), ROCvF en ROC TOP worden separaat toegelicht als gevolg van verantwoordingsvereisten van het ministerie van OCW. VOvA heeft een afzonderlijk jaarverslag, waar dit in staat.
Resultaat ROCvA
Staat van baten en lasten ROCvA |
|||||
(R) |
(B) |
(R23) |
|||
(x € 1.000) |
Realisatie 2024 |
Begroting 2024 |
Verschil R - B |
Realisatie 2023 |
Verschil |
Rijksbijdragen |
364.887 |
357.045 |
7.842 |
348.561 |
16.326 |
Overige overheidsbijdr. en -subsidies |
8.308 |
7.808 |
500 |
6.528 |
1.780 |
College-, cursus-, les en examengeld |
923 |
- |
923 |
678 |
245 |
Baten werk iov derden |
3.392 |
1.923 |
1.469 |
3.342 |
50 |
Overige baten |
25.346 |
13.258 |
12.088 |
15.186 |
10.160 |
Totaal baten |
402.856 |
380.034 |
22.822 |
374.295 |
28.561 |
Personeelslasten |
-307.131 |
-297.771 |
-9.360 |
-276.859 |
-30.272 |
Afschrijvingen |
-14.634 |
-15.455 |
821 |
-15.430 |
796 |
Huisvestingslasten |
-29.036 |
-27.023 |
-2.013 |
-26.728 |
-2.308 |
Overige lasten |
-45.659 |
-44.487 |
-1.172 |
-41.013 |
-4.646 |
Totaal lasten |
-396.460 |
-384.736 |
-11.724 |
-360.030 |
-36.430 |
Saldo baten en lasten |
6.396 |
-4.702 |
11.098 |
14.265 |
-7.869 |
Financiele baten en lasten |
2.471 |
-1.140 |
3.611 |
108 |
2.363 |
Resultaat deelnemingen |
116 |
- |
116 |
123 |
-7 |
Netto resultaat |
8.983 |
-5.842 |
14.825 |
14.496 |
-5.513 |
Het resultaat van het ROCvA is €14,8 mln hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door gestegen (financiële) baten. Een nadere analyse volgt hieronder.
Analyse baten ROCvA
De baten zijn € 22,8 miljoen hoger dan begroot en liggen € 28,6 miljoen hoger dan in 2023. Het verschil tussen de begroting 2024 en de realisatie 2023 betreft met name de loon en prijscompensatie 2024. Het verschil tussen begroting en realisatie 2024 van € 22,8 miljoen wordt verklaard door:
Rijksbijdragen (+€ 7,8 miljoen): Dit komt vooral door hogere ontvangen loon- en prijscompensatie en een hogere bijdrage uit de knelpuntenpot OCW.
Overige overheidsbijdragen en subsidies (+€ 0,5 miljoen): In navolging op de bestuursoverdracht ROC TOP is besloten om (nieuwe aanvragen voor) subsidies vanaf 1 augustus 2024 via het ROCvA-F te laten verlopen (kwetsbare jongeren, VSV-A, VSV-B).
College-, cursus- en examengelden (+€ 0,9 miljoen): Een positief resultaat is behaald door het verschil tussen ontvangen bedragen (op basis van de huidige hogere studentenaantallen) en daadwerkelijk afgedragen cursusgelden (op basis van de lagere t-2 studentenaantallen), € 0,2 miljoen meer dan in 2023.
Baten werk in opdracht van derden(+€ 1,5 miljoen): Deze stijging ontstond vooral door een voorzichtige begroting en de overdracht van contractactiviteiten van ROC TOP naar ROCvA. De totale opbrengsten uit werk in opdracht van derden zijn vergelijkbaar met die van 2023.
Overige baten (+ € 12,1 miljoen): Dit komt voornamelijk door de ontvangen baten van ROC TOP ter dekking van personele en overige lasten in het kader van de bestuursoverdracht.
Analyse lasten ROCvA
De lasten zijn € 11,8 miljoen hoger dan begroot en liggen € 36,4 miljoen hoger dan 2023. Dit wordt verklaard door:
Personeelslasten (- € 9,4 miljoen): De sterke stijging ten opzichte van 2023 (- € 30,3 miljoen) komt voornamelijk door de nieuwe mbo-cao en de instroom van ROC TOP-personeel. Ten opzichte van de begroting bleef de afwijking beperkt dankzij niet of later ingevulde vacatures, uitgestelde projecten (mede vanwege lagere studentenaantallen), lagere overige personele lasten en € 3,0 miljoen hogere UWV-uitkeringen dan begroot.
Afschrijvingslasten (+ € 0,8 miljoen): De lagere afschrijvingskosten worden voornamelijk veroorzaakt door de vertraagde ingebruikname van investeringen en door uitgestelde infrastructuurinvesteringen vanwege prioriteiten bij de integratie van ROC TOP.
Huisvestingslasten (- € 2,0 miljoen): De onderhouds- en huisvestingskosten zijn hoger dan begroot door onvoorziene herstelwerkzaamheden, bouwkundige brandvoorzieningen, hogere VvE-lasten en hogere advieskosten.
Overige lasten (- € 1,2 miljoen): De overige lasten zijn hoger dan begroot door kosten die verband houden met de bestuursoverdracht van ROC TOP.
Financiële baten en lasten ROCvA
De financiële baten en lasten bedragen € 2,5 miljoen positief, wat € 3,6 miljoen hoger is dan begroot en € 2,4 miljoen hoger dan in 2023. Dit is het gevolg van hogere rentevergoedingen op de rekening-courant bij het schatkistbankieren.
Staat van baten en lasten ROCvF enkelvoudig |
|||||
(R) |
(B) |
(R23) |
|||
(x € 1.000) |
Realisatie 2024 |
Begroting 2024 |
Verschil R - B |
Realisatie 2023 |
Verschil |
Rijksbijdragen |
59.797 |
57.043 |
2.754 |
54.277 |
5.520 |
Overige overheidsbijdr. en -subsidies |
2.003 |
2.480 |
-477 |
1.279 |
724 |
College-, cursus-, les en examengeld |
222 |
- |
222 |
164 |
58 |
Baten werk iov derden |
344 |
200 |
144 |
323 |
21 |
Overige baten |
1.454 |
691 |
763 |
1.326 |
128 |
Totaal baten |
63.820 |
60.414 |
3.406 |
57.369 |
6.451 |
Personeelslasten |
-48.098 |
-46.156 |
-1.942 |
-41.217 |
-6.881 |
Afschrijvingen |
-3.138 |
-3.110 |
-28 |
-3.115 |
-23 |
Huisvestingslasten |
-3.482 |
-3.850 |
368 |
-3.560 |
78 |
Overige lasten |
-8.816 |
-7.070 |
-1.746 |
-8.735 |
-81 |
Totaal lasten |
-63.534 |
-60.186 |
-3.348 |
-56.627 |
-6.907 |
Saldo baten en lasten |
286 |
228 |
58 |
742 |
-456 |
Financiele baten en lasten |
-216 |
-521 |
305 |
-245 |
29 |
Netto resultaat |
70 |
-293 |
363 |
497 |
-427 |
Analyse resultaat ROCvF
Het resultaat van ROCvF is € 0,4 miljoen hoger dan begroot, voornamelijk dankzij lagere financiële lasten. Een nadere analyse volgt hieronder.
Analyse baten ROCvF
De baten liggen € 3,4 miljoen hoger dan begroot en liggen € 6,5 miljoen hoger dan in 2023. Het verschil tussen de begroting 2024 en de realisatie 2023 betreft met name de loon en prijscompensatie 2024. Het verschil tussen begroting en realisatie 2024 van € 3,4 miljoen wordt verklaard door:
Rijksbijdragen (+€ 2,8 miljoen): Voornamelijk door hogere ontvangen loon- en prijscompensatie, een hogere bijdrage uit de knelpuntenpot OCW en hogere baten vanuit het subsidieproject VABOK (+€ 0,5 miljoen).
Overige overheidsbijdragen en subsidies (-€ 0,5 miljoen): Dit verschil wordt veroorzaakt doordat arbeidsorganisaties minder bijdroegen aan het groeifondsproject Circulair, waardoor ROCvF een hogere eigen bijdrage moest leveren. Het verschil t.o.v. 2023 (+€ 0,7 miljoen) is ook aan dit groeifondsproject gerelateerd.
College-, cursus- en examengelden (+€ 0,2 miljoen): Dit positieve resultaat is vergelijkbaar met 2023 en ontstaat door verschillen tussen ontvangen en daadwerkelijk afgedragen cursusgelden.
Overige baten (+ € 0,8 miljoen): De stijging komt vooral door hogere deelnemersbijdragen voor activiteiten (werkweken en excursies), extra inkomsten uit detacheringen en hogere bijdragen vanuit projecten zoals Sterk Techniek Onderwijs.
Analyse lasten ROCvF
De lasten zijn € 3,5 miljoen hoger dan begroot en liggen €7,1 miljoen hoger dan 2023. Dit wordt verklaard door:
• Personeelslasten (- € 1,9 miljoen): De personele lasten zijn hoger ten opzichte van begroting en 2023 als gevolg van de nieuwe mbo-cao, verhoogde inzet voor verbetering van onderwijskwaliteit en extra personele inzet voor gesubsidieerde projecten.
• Huisvestingslasten (+ € 0,4 miljoen): Voornamelijk gerelateerd aan lagere huurlasten dan begroot.
• Overige lasten (- € 1,9 miljoen): De toename van de overige lasten wordt veroorzaakt door meer subsidieprojecten, meer uitgaven voor werkweken en excursies, en extra kosten voor uitbesteding van onderwijs.
Financiële baten en lasten ROCvF
De financiële baten en lasten bedragen - € 0,2 miljoen, wat € 0,3 miljoen hoger is dan begroot en vergelijkbaar met 2023.
Resultaat ROC TOP
Staat van baten en lasten ROC TOP enkelvoudig |
|||||
(R) |
(B) |
(R23) |
|||
(x € 1.000) |
Realisatie 2024 |
Begroting 2024 |
Verschil R - B |
Realisatie 2023 |
Verschil |
Rijksbijdragen |
33.387 |
31.189 |
2.198 |
36.380 |
-2.993 |
Overige overheidsbijdr. en -subsidies |
1.267 |
2.002 |
-735 |
2.967 |
-1.700 |
College-, cursus-, les en examengeld |
-164 |
- |
-164 |
64 |
-228 |
Baten werk iov derden |
186 |
320 |
-134 |
236 |
-50 |
Overige baten |
1.490 |
375 |
1.115 |
590 |
900 |
Totaal baten |
36.166 |
33.886 |
2.280 |
40.237 |
-4.071 |
Personeelslasten |
-23.680 |
-28.214 |
4.534 |
-30.202 |
6.522 |
Afschrijvingen |
-1.868 |
-1.912 |
44 |
-2.150 |
282 |
Huisvestingslasten |
-5.021 |
-5.715 |
694 |
-5.735 |
714 |
Overige lasten |
-4.566 |
-3.407 |
-1.159 |
-3.554 |
-1.012 |
Totaal lasten |
-35.135 |
-39.248 |
4.113 |
-41.641 |
6.506 |
Saldo baten en lasten |
1.031 |
-5.362 |
6.393 |
-1.404 |
2.435 |
Financiele baten en lasten |
77 |
- |
77 |
187 |
-110 |
Netto resultaat |
1.108 |
-5.362 |
6.470 |
-1.217 |
2.325 |
Over 2024 heeft ROC TOP een positief resultaat behaald van € 1,1 miljoen behaald, € 6,5 miljoen hoger dan begroot. De lasten in het kader van de bestuursoverdracht ad € 8,9 miljoen van zowel ROC TOP als ROCvA zijn onder ROC TOP verantwoord, gefinancierd vanuit de liquide middelen ROC TOP en de bijdrage van de gemeente Amsterdam ad € 1,0 miljoen. Desondanks is een hoger resultaat behaald dan begroot, met name door de overgang van personeel naar ROCvA. De resterende middelen zijn een gevolg van de T-2 financiering. Vanaf 1 januari 2024 heeft er bij ROC TOP geen nieuwe instroom van studenten meer plaatsgevonden. Bekostiging van de nieuwe instroom studenten bij ROCvA, gerelateerd aan de stopzetting bij ROC TOP, komt vanwege de t-2 vergoeding nog ten gunste van ROC TOP en worden na volledige beëindiging van de instelling ROC TOP verrekend met ROCvA. Na beëindiging van de instelling ROC TOP zullen resterende middelen overgezet worden naar de instelling ROCvA die het onderwijs aan de studenten verzorgt.
Analyse baten ROC TOP
De baten liggen € 2,3 miljoen hoger dan begroot, en € 4,1 miljoen lager dan 2023. Dit wordt verklaard door:
• Rijksbijdragen (+ € 2,2 miljoen): De toename ten opzicht van begroting wordt veroorzaakt door de ruim € 1,5 miljoen loon- en prijscompensatie die ROC TOP in 2024 heeft ontvangen. Door een dalende trend in studentenaantallen is de rijksbijdrage lager dan in 2023.
• Overige overheidsbijdragen en subsidies (- € 0,7 miljoen): In navolging op de bestuursoverdracht is besloten om (nieuwe aanvragen voor) subsidies vanaf 1 augustus 2024 via het ROCvA-F te laten verlopen (kwetsbare jongeren, VSV-A, VSV-B). Derhalve zijn de baten lager dan begroot en gerealiseerd in 2023.
• College-, cursus- en examengelden (- € 0,2 miljoen): Het negatieve resultaat is het gevolg van het verschil tussen de ontvangen bedragen (op basis van de lagere huidige studentenaantallen) en de daadwerkelijk afgedragen cursusgelden (op basis van de hogere t-2 studentenaantallen); € 0,2 miljoen lager dan in 2023.
• Baten werk in opdracht van derden (- € 0,1 miljoen): Contractactiviteiten zijn per 1 augustus 2024 ondergebracht bij het ROCvA-F.
• Overige baten (+ € 0,4 miljoen): De overige baten zijn hoger dan begroot en realisatie 2023 (+€ 0,9 miljoen) door inzet van de bijdrage van de gemeente Amsterdam aan de bestuursoverdracht ad € 1,0 miljoen. Deze middelen zijn aangewend voor de begeleiding en ondersteuning van studenten door middel van transitiecoaches.
Analyse lasten ROC TOP
De lasten zijn € 4,1 miljoen lager dan begroot en € 6,5 miljoen lager dan in 2023. Dit wordt verklaard door:
• Personeelslasten (+ € 4,5 miljoen): De personele lasten liggen lager dan begroot en realisatie 2023 als gevolg van de vlotte overgang van personeel naar ROCvA.
• Huisvestingslasten (+ € 0,7 miljoen): De huisvestingslasten liggen lager dan begroot doordat er rekening was gehouden met de afkoop van een huurcontract, dit heeft zich niet in 2024 gemanifesteerd. De lasten zijn lager dan in 2023 doordat het onderhoud en gebruik van een aantal locaties is afgeschaald als gevolg van de daling van studenten bij ROC TOP en de inhuizing op ROCvA locaties.
• Overige lasten (- € 1,1 miljoen): De overige lasten zijn lager dan begroot, met name door lagere besteding opleidingsteams (deels gerelateerd aan de dalende studentenaantallen) en lagere ICT-lasten