Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

Samenvatting

Meerjarenstrategie 2022-2026
2024 was het derde jaar van onze Meerjarenstrategie 2022-2026 waarin we tot doel stellen dat iedere student binnen het onderwijs volwaardig partner is en zich ontwikkelt tot een actief en bewust burger in de samenleving. We hebben we ons in dit jaar vooral gericht op het uitzetten van acties, met veel ruimte voor de mbo-colleges en vo-scholen om daaraan hun eigen invulling te geven, passend bij hun opleidingen, doelgroepen en regio.

In alle hoofdstukken van dit jaarverslag worden de effecten hiervan zichtbaar: studenten en leerlingen krijgen een steeds volwaardiger stem, we werken meer samen met partners in de regio, we laten zien dat we een inclusieve school zijn en we dragen bij aan een duurzame samenleving.

Ontwikkelingen in het mbo
Het ROCvA-F gelooft in een toekomstbestendig onderwijssysteem waarin gelijke kansen, persoonlijke groei, innovatieve leermethoden en cultuur van een leven lang ontwikkelen centraal staan. Onze aanpak is gebaseerd op onderzoek en praktijkervaring en heeft tot doel iedere student optimaal te begeleiden naar een succesvolle toekomst. Het onderwijs baseren we op sterke samenwerkingen met het werkveld, maatschappelijke partners en kennisinstellingen. Belangrijke ontwikkelingen in 2024 waren:

  • Mbo-studenten groeien van onderwijsconsument naar mede-ontwikkelaar. Zij vervullen rollen als peer educator en impactmaker. Een voorbeeld is het O’lab op het Marineterrein, waar studenten actief bij stedelijke vraagstukken betrokken worden. Co-creatiesessies met studenten, medewerkers en externe partners blijken een goede manier om gelijkwaardig met elkaar in gesprek te gaan.

  • Om voortijdig schooluitval te voorkomen sturen we op evidence-based maatregelen. In 2024 is een groot project van start gegaan met als doel colleges te ondersteunen bij het verminderen van uitval. Het project richt zich op vroegtijdige signalering van problematiek, betere begeleiding en het afstemmen van het onderwijs op individuele leerbehoeften. Studenten die gebruik hebben gemaakt van de pluscoaching gaven zeer positieve feedback over de geboden ondersteuning. Het jaarresultaat steeg van 65,2% in 2022-2023, naar 67,7% in 2023-2024.

  • We hebben flinke stappen gezet in het versterken van taal- en rekenvaardigheden. Gericht beleid, nieuwe trainingen en inspirerende bijeenkomsten droegen bij aan een slagingspercentage van 89% voor Nederlands en ruim 80% voor rekenen. We startten samen met Aeres MBO het practoraat Gecijferdheid in het mbo en gingen een samenwerking aan met bibliotheken ter bevordering van leesmotivatie van studenten.

  • Digitalisering vraagt op vele punten onze aandacht, denk aan digitaal examineren, flexibilisering in het onderwijs (zoals Flexx-trajecten MBO College Hilversum), de toepassing van AI en de ontwikkeling van open leermiddelen. Op al deze onderwerpen zetten we stappen vooruit. Waarbij we zowel de vaardigheden van onze medewerkers als de veiligheid van onze systemen in het vizier hielden.

  • Het doen van onderzoek krijgt steeds meer aandacht in het mbo, met als doel de onderwijskwaliteit te verbeteren en de samenwerking tussen mbo, ho en wo te versterken. Het ROCvA-F kent inmiddels zes actieve practoraten en is bezig met de oprichting van een Centre for Teaching and Learning.

  • In 2024 hebben we de onderwijskwaliteit verbeterd door de inzet van dialogen, het toegankelijk maken van data en het versterken van stakeholderbetrokkenheid. We zetten hiermee een stap in de ontwikkeling richting het referentiewaardenmodel.

Ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs
Het VOvA blijft proactief inspelen op veranderingen in de onderwijsmarkt door strategische keuzes te maken die bijdragen aan een duurzaam en aantrekkelijk onderwijsaanbod. Nieuwe onderwijsconcepten worden ontwikkeld, zoals het nieuwe Metropolis Lyceum voor mavo, havo en vwo, met een daltonconcept en een hoog doe-gehalte. Ook zijn er mooie voorbeelden van doorlopende leerlijnen, flexibele leerroutes en praktijkgerichte programma’s.

Uit de landelijke enquête onder de vavo-leerlingen in Nederland 2024 blijkt dat ons college met volwassenenonderwijs, het Joke Smit College, over het algemeen hoger scoort dan het landelijk gemiddelde. De kwaliteit van de lessen staat hoog in het vaandel van de school. Het Joke Smit College speelt in op maatschappelijke veranderingen, zo is in 2024 het vak Natuur, Leven en Technologie geïntroduceerd.

Ontwikkelingen in studentmedezeggenschap
Studentmedezeggenschap is essentieel voor kwalitatief, toekomstgericht onderwijs. Door inspraak te versterken, stimuleren we betrokkenheid, verantwoordelijkheid en leiderschap van studenten. Dit jaar maakte de Centrale Studentenraad van het mbo dat zichtbaar door zich in te zetten voor het keuzedeel Invloed en Medezeggenschap in Organisaties, waarmee medezeggenschap officieel wordt erkend op het diploma. Het ROCvA-F is het eerste ROC in Nederland dat dit keuzedeel aanbiedt.

Ook deed de Centrale Studentenraad een initiatiefvoorstel voor een studentenpas. De studentenpas is in augustus 2024 ingevoerd, met hulp van de gemeente Amsterdam. Deze pas biedt niet alleen praktische voordelen, maar symboliseert ook de erkenning van mbo-studenten als volwaardige deelnemers in het onderwijs. Het is een stap naar gelijke behandeling van alle onderwijsniveaus.

In het VOvA is medezeggenschap versterkt met een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en deelraden, wat bijdraagt aan de betrokkenheid van docenten, ouders en leerlingen bij het onderwijsbeleid.

Ontwikkeling in de bedrijfsvoering
Ook in de bedrijfsvoering zijn de effecten van de Meerjarenstrategie 2022-2026 zichtbaar. De toegankelijkheid van gebouwen en digitale platforms is verbeterd en het HR-beleid is aangevuld met nieuwe richtlijnen ter versterking van de integriteit en een duurzaam mobiliteitsbeleid. De CO2-footprint van de organisatie is ten opzichte van 2018 met 35% verlaagd. De veiligheid van de ICT Infrastructuur is sterk verbeterd.

Kwaliteitsagenda 2024-2027
 
De doelen van de Werkagenda van het ministerie van OCW sluiten naadloos aan op onze meerjarenstrategie. Onze ambities en doelen konden hierdoor op een vanzelfsprekende wijze worden opgenomen in de Kwaliteitsagenda ROCvA-F 2024-2027.

Ook het betrekken van studenten en een nauwe samenwerking met onze regionale partners zijn onderdeel van onze eigen meerjarenstrategie. Om te monitoren of we op koers liggen en of onze ambities nog steeds relevant zijn, houden we in 2025 een midterm-review.

Bestuursoverdracht ROC TOP
De overdracht van ROC TOP is een complex, maar succesvol traject. Zowel studenten als medewerkers van ROC TOP zijn warm ontvangen en maakten een soepele overstap, met behoud van studieloopbanen en dienstverbanden. Studenten worden begeleid door transitiecoaches en vervolgen hun opleiding onder verantwoordelijkheid van de collegedirecties. Zij krijgen de mogelijkheid om hun opleiding af te ronden volgens het oorspronkelijke curriculum van ROC TOP, zonder hinder te ondervinden van de bestuurlijke overgang. Ook de integratie van de bedrijfsvoering kent de nodige complexiteit, maar verloopt voorspoedig.

Financiële positie
Het ROCvA-F beschikt over een sterke financiële positie met een gezonde solvabiliteit en liquiditeit, wat ruimte biedt om verdere ontwikkeling en innovatie mogelijk te maken. In 2024 werd een positief resultaat van € 11,2 miljoen gerealiseerd. Dit is voornamelijk het gevolg van het effectief bijsturen op de formatie als reactie op de niet gerealiseerde groei van studentenaantallen per start schooljaar 2023-2024. Per schooljaar 2024-2025 stijgt het aantal studenten met 4,2% op basis van onze interne referentieraming. Het resultaat van 2024 wordt ook in 2025 ingezet om de extra begeleiding en ondersteuning voor onze studenten voort te zetten, alsmede voor langlopende projecten gericht op het verhogen van de onderwijsrendementen en het verlagen van de vsv en schooluitval. Hiernaast vraagt de integratie van ROC TOP ook forse additionele inzet van middelen.

Onze maatschappelijke bijdrage
In een wereld waar duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid steeds belangrijker worden, is het essentieel voor organisaties om inzicht te hebben in hoe zij waarde creëren. Ons waardecreatiemodel biedt een helder en gestructureerd overzicht van de manier waarop het ROC van Amsterdam - Flevoland waarde toevoegen aan mens, milieu en economie.

Studenten (new window)

  • > 29.500 BOL studenten

  • > 9.000 BBL studenten

  • > 1.100 vavo-leerlingen

  • > 3000 VOvA leerlingen

Medewerkers (new window)

  • > 3.600 betrokken
    medewerkers in fte,
    waarvan 68,0% OP

Scholen (new window)

  • 12 mbo-colleges

  • 7 vo-scholen

  • 1 vavo-school

Relaties (new window)

  • Aansluiting werkveld

  • PPS’en

  • Gemeenten

  • Maatschappelijke organisaties

Financiën (new window)

  • Rijk (lumpsum): 397 mln

  • Rijk en gemeente subsidies: 120 mln

  • Overig: 14 mln

Wat doen we?

Onze aanpak

Visie

Wij verzorgen onderwijs dat studenten uitdaagt zich te ontwikkelen tot gewaardeerd vakman, actief burger en succesvol student.

Belofte

Iedere student kan zich bij ons blijvend vakmatig ontwikkelen én zich ontwikkelen als individu, om te leren met elkaar over zichzelf en de samenleving, om zo te groeien naar een duurzame plek op een dynamische arbeidsmarkt.

Strategische thema's

Studenten (new window)

  • Studenten geven hun opleiding een: 6,9

  • Jaarresultaat MBO: 67,7%

  • Startersresultaat MBO: 83,7%

  • Slagingspercentage VO: 88,3%

  • Aantal diploma’s VAVO: 592

Medewerkers (new window)

  • Bevlogenheid: 78%

  • Verzuim: 7,0%

Scholen (new window)

  • T.o.v. referentiejaar 2018

  • Energieverbruik: -37%

  • Gasverbruik: -40%

  • Emissiefactor CO2: -35%

Relaties (new window)

  • 10 lopende RIFprojecten

  • 2 lopende Groeifondsprojecten

  • Praktijkbegeleiders geven ons een: 6,8

Financiën (new window)

  • Solvabiliteit: 50%

  • Rentabiliteit: 2,1%

  • Liquiditeit (current ratio): 1,57

Studenten

Door een breed onderwijsaanbod van hoge kwaliteit en persoonlijk aandacht ontwikkelen studenten en leerlingen zich tot zelfredzame burgers en professionals. Zij dragen bij aan een gezondere, eerlijkere en duurzamere samenleving.

Medewerkers

Door goed werkgeverschap met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling dragen medewerkers betrokken en bevlogen bij aan kwaliteitsonderwijs. Zij zijn daarmee rolmodel voor onze studenten en omgeving.

Scholen

Onze leer-werkomgeving is een plek om te leren, (samen) werken en ontmoeten in een open en veilige sfeer. Wij zetten ons in om onze CO2 footprint te reduceren.

Relaties

Wij dragen bij aan een leefbare en krachtige MRA door nauwe samenwerking met het werkveld en lokale overheden waarbij we inspelen op vraagstukken uit de omgeving. Onze studenten en leerlingen betreden zelfredzaam de arbeidsmarkt en maatschappij.

Financiën

We zorgen voor een financieel sterke stabiele positie om de continuïteit van ons onderwijs en ondersteuning te waarborgen. Onze middelen worden bewust en duurzaam ingezet.

Deel deze pagina op