Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

2.5 Kwaliteitszorg

Doorontwikkeling kwaliteitszorg
In schooljaar 2023-2024 zette het ROCvA-F peer reviews en kwaliteitstafels in als kwaliteitsinstrumenten. Deze instrumenten waren het jaar daarvoor uitgetest in pilots. Het voeren van dialogen met stakeholders zorgde voor een sterke betrokkenheid en leverde waardevolle inzichten op. De werkwijze is een stap in de richting van het referentiewaardenmodel.

In 2024 heeft het ROCvA-F stappen gezet om data toegankelijker te maken en het gebruik van data voor kwaliteitszorg te stimuleren:

  • Met specifieke dashboards voor mbo-colleges en teams zijn data toegankelijker gemaakt.

  • Het G4-Schoolverlatersonderzoek geeft inzicht in de doorstroom van onze studenten naar mbo, hbo en arbeidsmarkt. Het geeft ook inzicht in factoren die bijdragen aan de kans op werk. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen school- en niet-school gerelateerde factoren zoals de buurt en wijk waar de student opgroeit.

Het ROCvA-F werkt al geruime tijd met een vaste auditsystematiek vanuit een eigen auditpool. Jaarlijks vinden zo’n 35 van deze audits plaats, gericht op examinering of onderwijs. In 2024 is onderzocht welke ambities voor doorontwikkeling de diverse belanghebbenden hebben. Kern van het advies is om door te gaan met de kwalificerende audits, maar op onderdelen afspraken aan te scherpen en te sturen op het nakomen van deze afspraken.

Auditresultaten
In het afgelopen schooljaar zijn 23 reguliere audits uitgevoerd, waarvan de meerderheid op borging & afsluiting. De verbeteropdrachten richtten zich vooral op het afmaken van de PDCA-cyclus en het zichtbaar maken van resultaten.
Daarnaast zijn thema-audits uitgevoerd op taal, rekenen en burgerschap. Hierin stond de implementatie en de effectiviteit van het strategisch beleid centraal. Onderzocht werd in hoeverre de teams erin slaagden studenten optimaal te ontwikkelen op het gebied van geletterdheid, gecijferdheid en maatschappijvaardigheid. De audits werden uitgevoerd met een ontwikkelingsgerichte aanpak en activerende werkvormen. De deelnemers waardeerden de constructieve sfeer en het uitwisselen van ideeën en ervaringen. Voor de uitkomsten van de thema-audits, zie paragraaf 2.3 Onderwijsontwikkeling.

Examinering
In schooljaar 2020-2021 zijn de Governance-audits Borging & Afsluiting geïnitieerd. In een cyclus van drie jaar kwamen alle mbo-colleges een keer aan de beurt. Aan het eind van 2024 waren dus alle mbo-colleges een keer geauditeerd. De algemene conclusie van het auditrapport 2023-2024, luidt:
De oordelen passen bij de positieve indruk die de auditoren hebben over de kwaliteit van borging en afsluiting bij ROCvA-F. Onderwijsteams, examencommissies en directies staan allemaal in de goede houding of ontwikkelen zich positief. Risico’s zijn niet volledig uit te sluiten maar de kans op ernstige fouten is beperkt. Het nastreven van ambities die de basiskwaliteit ontstijgen is binnen het ROCvA-F geen uitzondering meer.
Dit beeld wordt bevestigd in het Jaarverslag Examinering.
Zowel uit de governance-audits als het Jaarverslag Examinering komen verbeterpunten naar voren met betrekking tot de examinering in de beroepspraktijkvorming (BPV). Evenals vorig jaar is het inzicht in de gelijkwaardigheid van examenlocaties in de praktijk beperkt. Een ander verbeterpunt blijft de borging van deskundige beoordeling door assessoren.

Vierjaarlijks onderzoek
In november 2024 voerde de Inspectie van het Onderwijs bij ROCvA-F een vierjaarlijks onderzoek uit. Omdat er geen bestuurlijke issues bij het ROCvA-F zijn, was het de insteek van de inspectie het onderzoek zo beknopt mogelijk te houden.
Bij het mbo werden vijf steekproefkwaliteitsonderzoeken uitgevoerd, en bij zowel mbo als vo vonden verificatie-activiteiten plaats op basis waarvan een oordeel op bestuursniveau is gegeven. Tot slot vond bij het vo een herstelonderzoek plaats bij de Bredero Mavo, waar vorig jaar een aantal tekortkomingen was geconstateerd.
De voorlopige uitkomsten van het onderzoek zijn positief. De onderzochte opleidingen en scholen zijn voldoende beoordeeld. Aandachtspunt vormen de onderwijsresultaten, die niet overal aan de landelijke normen voldoen. Op bestuursniveau is het vo beoordeeld met een voldoende. Het mbo kreeg op twee onderdelen voldoende en op het onderdeel Verantwoording en dialoog goed.

Overdracht ROC TOP
Sinds de bestuursoverdracht monitort de inspectie de overdracht van ROC TOP naar ROCvA-F. In dit kader zijn drie zogeheten monitoringsmomenten afgesproken.
Het eerste monitoringsmoment vond plaats in juni 2024 en wees uit dat de transitie zorgvuldig verliep. In december 2024 vond het tweede monitoringsmoment plaats. De inspectie concludeerde dat de Raad van Bestuur zicht heeft op het proces van integratie en veel aandacht heeft voor de menselijke maat. Gedurende het transitieproces anticipeert het bestuur op wat komt en is het alert op mogelijke risico’s. 

Vanaf 1 januari 2024 is de verantwoordelijkheid van het onderwijs ondergebracht onder de diverse mbo-colleges. Transitiecoaches zijn aangesteld, die zorg droegen voor een warme overdracht van de studenten met gerichte maatregelen voor jongeren in een kwetsbare uitgangspositie. Voor het domein Zorg en Welzijn en het domein Entree, Niveau 2 en Plus zijn aparte ontwikkelplannen opgesteld, die deels reeds uitgevoerd zijn. Ten behoeve van de zorgstructuur (passend onderwijs/passende zorg/ondersteuning) is extra ingezet gepleegd, specifiek gericht op jongeren in een kwetsbare uitgangspositie. Er zijn extra lessen ingezet om onderwijshiaten te repareren die waren ontstaan door lesuitval bij ROC TOP.  Extra inzet is gepleegd om de kleinere ROC TOP-klassen goed te begeleiden. 

Om zicht te krijgen op de onderwijskwaliteit is in het voorjaar van 2024 de mbo-onderwijsscan van de Onderwijsspiegel ingezet bij alle teams van ROC TOP. De uitkomsten hiervan zijn meegenomen in de ontwikkel- en teamplannen. Daarnaast heeft een externe beoordeling van de onderwijskwaliteit plaatsgevonden door een audit bij vijf teams in het najaar van 2024. De beoordeling vond plaats op basis van de standaarden uit het waarderingskader van de onderwijsinspectie. De uitkomsten van de audits zijn conform de kwaliteitscyclus van het ROCvA-F betrokken bij de verdere teamontwikkeling. 

Met ingang van 1 januari 2024 zijn de examenprocessen van ROCvA-F leidend. Dit betekent dat er wordt gewerkt conform het Handboek Examinering en Examenreglement ROCvA-F. De Examencommissie ROC TOP is per 1 oktober 2024 opgeheven en elke ROC TOP student valt onder de verantwoordelijkheid van de examencommissie van het betreffende mbo-college.
Om de examenresultaten van ROC TOP versneld te kunnen vaststellen is extra capaciteit ingezet bij de examencommissie van ROC TOP door inhuur van bureau Certiforce. Zij zorgden voor extra inzet en tegelijkertijd ook voor een extra borging in dit proces.   
Voor afwijkende situaties rondom examinering en diplomering was op voorhand een Toetsingsgroep Examinering ingericht. De voorzitter en secretaris van deze toetsingsgroep werden extern ingehuurd om te zorgen voor een onafhankelijke en objectieve beoordeling. In praktijk bleek dat de examinering en diplomering conform de bestaande afspraken en binnen de bestaande kaders kon worden afgerond. De toetsingsgroep is daarom per 31 juli 2024 opgeheven. 

Tot slot is in de mbo-colleges veel ingezet op extra scholing en instructie voor de (oud) medewerkers van ROC TOP. Zij moeten door de versnelde integratie van de systemen van het ROCvA-F ingewerkt worden op de nieuwe werkwijze, processen en procedures.

Deel deze pagina op