Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

2.2 Onderwijsresultaten

Studiesucces
Studiesucces is voor ons een belangrijke graadmeter. Het behalen van een diploma vergroot de kans van een student op een succesvolle carrière en draagt bij aan een sterke arbeidsmarkt. Bovendien weerspiegelt het studiesucces de effectiviteit van ons onderwijs en de geboden begeleiding.

Het jaarresultaat steeg van 65,2% in 2022-2023, naar 67,7% in 2023-2024. Oorzaak hiervan is een toename in diplomering (+6,3%) en een afname van de ongediplomeerde uitstroom (-5,8%). Het jaarresultaat ligt nog net onder de inspectienorm van 68%. 
Ook het startersresultaat is met 83,7% licht gestegen. Het startersresultaat bevindt zich boven de norm van de inspectie. Dit betekent dat relatief weinig studenten in het eerste studiejaar uitvallen. 

Figuur 8: Studiesucces 2020-2024

Voortijdig schoolverlaten
Wij ondersteunen studenten om hun opleiding succesvol af te ronden, zodat zij goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. De definitieve resultaten op voortijdig schoolverlaten (vsv) van 2022-2023 bij ROCvA-F lagen echter boven het landelijke gemiddelde. De prognose voor 2023-2024 laat een dalende trend zien in het percentage vsv’ers op niveau 3 en 4, terwijl voor niveau 1 opnieuw een stijging wordt verwacht. Dit komt mede door een groter aandeel jongeren in onze doelgroep die kampen met overbelasting en taalachterstanden. Deze studenten zouden beter af zijn in een plusvoorziening, maar zien daar zelf vanaf.

Convenantjaar

22-23 (definitief)

23-24 voorlopig tot 1 december

Niveau opleiding

mbo 1

mbo 2

mbo 3

mbo4

mbo 1

mbo 2

mbo 3

mbo 4

ROC van Amsterdam

24,5%

12,1%

6,9%

6,3%

26,9%

14,2%

6,5%

5,8%

ROC van Flevoland

26,6%

11,2%

8,3%

6,7%

27,8%

15,0%

5,7%

6,2%

Landelijk

24,2%

11,4%

5,4%

4,5%

nb

nb

nb

nb

Figuur 9: Voortijdig schoolverlaten 2021-2022 en voorlopig schooluitval 2022-2023

Tevredenheid studenten
Het studenttevredenheidsonderzoek biedt waardevolle feedback om het onderwijs en de begeleiding te kunnen verbeteren en beter te kunnen inspelen op de behoeften van studenten. We bevragen studenten jaarlijks over het onderwijs, de opleiding en de beroepspraktijkvorming. 
Gemiddeld gaven studenten in 2023-2024 voor hun opleiding een 6,9. Dit is een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor (+0,1punt). Uit het onderzoek blijkt dat studenten vooral tevreden zijn over de lessen, aansluiting van de toetsen, de begeleiding van het leerbedrijf tijdens stages en de begeleiding bij problemen. Een aandachtspunt is nog steeds het vragen om feedback: studenten geven aan nog niet tevreden te zijn over de mate waarin docenten hen vragen wat ze van de lessen vinden.
Conform de ambitie die we in de Kwaliteitsagenda hebben opgenomen om meer inzicht te krijgen in het studiesucces op algemene vaardigheden, zijn specifieke vragen gesteld over de lessen taal en rekenen. Deze vragen zijn in 2024 voor het eerst gesteld en fungeren dus als nulmeting.
De resultaten tonen aan dat 45% van de studenten positief is over de lessen Nederlands, nagenoeg gelijk aan het landelijke gemiddelde van 46%. Een vergelijkbaar beeld zien we bij Rekenen. Het percentage positieve studenten (45%) is iets hoger dan het landelijke gemiddelde (43%). Voor verdere details verwijzen we naar de verantwoording van de Kwaliteitsagenda in bijlage 7, doelstelling 1.6.

Figuur 10: Studenttevredenheid 2019-2020/2023-2024

Tevredenheid praktijkbegeleiders
Praktijkbegeleiders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van studenten binnen de beroepspraktijk. Tevreden praktijkbegeleiders zorgen voor een betere leerervaring voor studenten, wat hun kans op succes vergroot. Jaarlijks bevragen wij daarom praktijkbegeleiders over de beroepspraktijkvorming.
In schooljaar 2023-2024 gaven de praktijkbegeleiders het ROCvA-F een 6,8. Dit is gelijk aan de score in 2022-2023. De stagebedrijven zijn het meest tevreden over deskundigheid van de begeleiding vanuit school (8,3), de beroepshouding van de student (8,3) en de kwaliteit van het eindgesprek (8,7).

Thema

2023-24 - Totaal % mee eens (Score 4 en 5)

2023-24 - Totaal % mee eens (Score 4 en 5)

1. Informatie vooraf

74%

72%

2. (Contact met) bpv-leider

68%

67%

3. Werkhouding van de student

74%

73%

4. Aansluiting opleiding praktijk

66%

64%

5. Opdrachten en Examinering

69%

68%

6. Inbreng bij bpv

86%

86%

Figuur 11: Tevredenheid praktijkbegeleiders in 2023-2024

Deel deze pagina op