Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

3.2 Onderwijsresultaten

In lijn met het beleid van de Inspectie van het Onderwijs, beoordeelt het VOvA de onderwijskwaliteit aan de hand van vier indicatoren:

  1. Onderwijspositie: In hoeverre zitten leerlingen in leerjaar 3 op het niveau dat bij hun basisschooladvies past;

  2. Onderbouwsnelheid: Het percentage leerlingen dat leerjaar 1 en 2 zonder vertraging doorloopt;

  3. Bovenbouwsucces: Het percentage leerlingen dat vanaf leerjaar 3 zonder vertraging doorgaat per afdeling;

  4. Examencijfers: Het gemiddelde cijfer van het Centraal Examen per afdeling.

De inspectie toetst deze cijfers aan de gestelde normen om te beoordelen of de leerresultaten voldoen aan de kwaliteitscriteria. Per afdeling wordt gekeken naar de trend van de afgelopen drie schooljaren.
Vrijwel alle scholen scoren op of boven de norm voor al hun afdelingen. Alleen het bovenbouwsucces van de havo-afdelingen van het Bredero en De Nieuwe Havo zijn onder de norm. Wel laten de ingezette verbeterplannen op deze scholen laten een positief effect zien, met stijgende percentages. Door deze aanpak voort te zetten, verwacht het VOvA binnen afzienbare tijd het bovenbouwsucces op of boven de norm te brengen. Ook de GT-afdeling van het Bredero scoort onder de norm. Deze afdeling is daarom opgenomen in het verbeterplan voor de gehele school.

Deel deze pagina op