Jaarverslag 2024

Deel deze pagina op

6.3 ICT

Integratie ROC TOP
De integratie van ROC TOP vroeg om een focus op het aanpassen van systemen en applicaties, onder andere om de kwaliteit van examinering en diplomering te waarborgen. De ROCvA-F-processen en -systemen waren hierbij leidend. Met ingang van schooljaar 2024-2025 was de overgang gereed. De inspectie oordeelde dat hieraan goed sturing is gegeven en dat goed gebruik is gemaakt van de schaalgrootte en het bestaande kwaliteitszorgsysteem.

Digitalisering examenprocessen
Het ROCvA-F-heeft de OKE-koppeling voor de CEM-rekenexamens in gebruik genomen. Dit gaat ervoor zorgen dat overtypwerk niet meer nodig is, wat fouten voorkomt en tijd bespaart. De OKE-koppeling voor TOA is nog in ontwikkeling bij het landelijke project, daar gaan we in 2025 mee aan de slag. Ook is landelijk een pilot gestart voor de OKE-koppeling voor praktijkexamens gestart met Prove2Move. Om optimaal met de OKE-koppeling te kunnen werken zijn we gestart met de implementatie van de Toets-en examenlogistieke module van Eduarte (TEL), zodat het gehele examineringsproces beter digitaal wordt ondersteund.
Naast de OKE-koppelingen wordt er gewerkt aan de koppeling Eduarte-Facet en Eduarte-MijnRekenportfolio. Tevens wordt de nieuwe versie van Praktijkbeoordelen (FLEX) ingericht en start de implementatie daarvoor met de Entree examens. Tenslotte is de implementatie van een digitaal examendossier en diplomadossier in Eduarte gestart, voor het vastleggen van (digitale) beoordelingsformulieren in Eduarte. Een pilot hiermee loopt.

ICT infrastructuur
Als onderdeel van de meerjarenroadmap ICT infrastructuur is in 2024 in twee fasen de oude centrale Cisco firewall vervangen voor een Fortigate firewall. Daarmee is een enorme stap gezet in het verbeteren van de security van de ICT Infrastructuur.
Daarnaast is de pilot voor de implementatie van SDN (Software Defined Networking) eind 2024 succesvol afgerond. Voor het komende jaar staat de verdere uitrol van SDN op de planning voor alle ROCvA-F-locaties inclusief een gefaseerde vervanging van de Wifi Accesspoints, de vervanging van de centrale loadbalancers en het omzetten van onze centrale datacenter voorziening naar de nieuwe core.

Major verstoringen
Een ‘major’ houdt in dat de betreffende voorziening in een groot deel van de organisatie niet beschikbaar was. In totaal waren er 13 majors in 2024, zoals het niet bereikbaar zijn van Eduarte en het niet kunnen inloggen op printers. Eenmaal was Surfconext getroffen door een DDOS aanval. Alle bij Surfconnecxt aangesloten instellingen hadden hierdoor grote internetproblemen (trage of zelfs niet beschikbaarheid van applicaties, en niet digitaal kunnen examineren). De oorzaken van de majors lagen allemaal bij onze leveranciers. Hoe meer we diensten inkopen, hoe meer we afhankelijk worden van de leveranciers. Contractmanagement en sturing op leveranciers wordt daarom steeds belangrijker.

Deel deze pagina op